DESPRE “DECORAREA” LUI GEORGE SIMION DE CĂTRE MITROPOLITUL  LAURENȚIU STREZA.UN PUNCT DE VEDERE

         

   

Recunosc ab initio faptul  că  nu-mi este deloc simplu  să scriu despre  acest  eveniment, în calitate de  teolog,  de professor la o Facultate de Teologie, de membru al Paridului AUR, dar și de membru al Senatului Partidului AUR. Sper totuși ca filosoful din mine, atâta cât este, să împiedice  eventualele poziții părtinitoare  care  ar putea împieta  obiectivitatea  prezentului text.

           După cum se știe,  joi 30 noiembrie 2023,  cu ocazia  sărbătoarii Sfântului Andrei, Mitropolitul Ardealului, ÎPS Dr. Laurenţiu Streza, a acordat, după Sfânta Liturghie, oficiată în catedrala mitropolitană din Sibiu „Crucea şaguniană”  pentru mireni,  Domnului George Simion, președintele Partidului AUR.

            Această distincție i-a fost oferită liderului  celui mai puternic partid de opoziție  “în semn de apreciere pentru eforturile depuse în apărarea credinței și a activității sale puse în slujba românilor”.

               Distincția “Crucea Șaguniană” a fost instituită  de  Adunarea Eparhială  a Arhiepiscopiei Sibiului, în anul 2006, pentru a fi   acordată în general  mirenilor care  contribuie la  viaţa Bisericii Ortodoxe.

              Iată ce a spus Mitropolitul Laurențiu cu ocazia înmânării Crucii Șaguniene președintelui AUR:„ ”L-am auzit deseori pe Domnul George Simion  spunând că dorește să slujească lui Dumnezeu, să apere cele mai sfinte cuceriri, darurile  noastre date  de  Dumnezeu: spiritualitatea ortodoxă, Biserica, familia și toate celelalte calități. Toată lumea trebuie să facă acest lucru. Dar, dacă v-am auzit, noi vă oferim această distincție, pentru a continua cee ace v-ați propus . Când o  veți privi,  vă veți aminti și acest lucru vă  va întări în ceea  ce spuneți. Și dacă spuneți până la sfârșit același lucru, vă va ajuta Dumnezeu și să împliniți ceea ce faceți.Sfântul Andrei, ocrotitorului României, să vă ocrotească în fiecare zi, să aducă linişte şi pace şi să nu lase ca speranţa să se stingă din sufletul dumneavoastră” !

             În cuvântul de mulțumire,  președintele AUR, George Simion a spus următoarele: „Sunt onorat să primesc o înaltă distincție conferită în amintirea unui ierarh deosebit de important pentru Biserica Ortodoxă din Transilvania, Andrei Șaguna, cel care și-a dedicat activitatea apărării drepturilor românilor din această regiune și a militat pentru restaurarea vechii Mitropolii a Transilvaniei într-o perioadă în care românilor le era interzis accesul în centrul Sibiului. Sfântul Andrei Șaguna a trudit pentru semenii săi, manifestându-și iubirea față de aceștia până la ultimul moment, atunci când a lăsat întreaga avere Arhiepiscopiei Sibiului, un lucru nefiresc pentru timpurile pe care le trăim. Politicienii noștri de după 1989 au știut doar să înstrăineze toate aceste moșteniri pe care le-am primit, cel mai elocvent caz fiind cel al moștenirii pe care Emanuil Gojdu a lăsat-o prin testament națiunii române din Transilvania”.

                  La scurt timp după  ce televiziunile și presa scrisă au  făcut public acest  eveniment, a  apărut  un val de reacții  de contestare a  gestului  făcut de ierahul sibian, din partea analiștilor politici, a societății civile,  a politicienilor,  a jurnaliștilor, dar și a unor teologi și preoți etc.

                   Cei mai mulți dintre comentatori au calificat acest gest al Mitropolitului Laurențiu ca un act de filetism/ etnofiletism (φυλετισμός / phyletismos= „tribalism”), o erezie  modernă,  prin care se încearcă să se pună  mai presus  națiunea, etnia decât religia creștină,   erezie  condamnată  de altfel la Sinodul de la Constantinopol din 1872.

                  Mai exact,  Mitropolitului cu pricina i se reproșează că   a încercat  să   opereze  un transfer de  autoritate,  de capital de încredere  unui  lider de partid, că a credibilizat  nationalismul  extremist, că a reiterat  poziția  unui  alt ierarh sibian din perioada interbelică, Nicolae Bălan, care  a susținut  pe față mișcarea legionară, fiind  în 1937, conducătorul  procesiunii  celor două sute de preoți  la  funeraliile lui Ion Moța, ucis în războiul civil din Spania.

                  Astfel de asocieri sunt total aberante, cu atât mai  mult cu cât  ”Crucea Șaguniană”  o distincție  destinată  și  laicilor care   respectă  și promovează principiile  Bisericii ortodoxe, a fost  decernată și altor personalități  sibiene și nu numai : Andrei Pleşu, fost ministru  în Guvernul  Petru Roman,  diplomatului Emil Hurezeanu, actorului Dorel Vişan, gen. Ghiţă Bîrsan, rectorul Academiei Forţelor Terestre Sibiu, lui  Nicolae Neagu (senator PNL), Ralucăi Turcan (ministrul Culturii, lider al PNL Sibiu), lui Bogdan Trif (preşedinte al PSD Sibiu), doamnei  Astrid Fodor (primarul municipiului Sibiu), lui Cristian Roman (PNL), lui Bogdan Trif (PSD), lui Ioan Terea (PSD),lui  Vasile Avram (PSD), lui Constantin Șovăială (PNL), doamnei Daniela Cîmpean(PNL),  filantropului Gigi Becali preşedintelui CJ Sibiu, prof. ing. dr. Ioan Cindrea (PSD), omului de afaceri sibian dr. ing. Ilie Carabulea,  patronul Holding-ului Atlassib, prof. univ.dr. DHC ing. Constantin Oprean,  fost rector al ULBS, directorului Bibliotecii Astra  Silviu Borş,  episcopului Siluan, arhimandritului Visarion Joantă, exarhullui mânăstirilor din Arhiepiscopia Sibiului,  PS Visarion Răşinăreanul, directorului Muzeului Național Brukenthal din Sibiu, prof. univ. dr. Sabin Luca, profesorului univ.dr.pr. Mircea Păcurariu, membru al Academiei Române, secretarului de stat dr. Raed Arafat, fondator al SMURD etc.

                Din nefericire, intelectualii  progresiști, jurnaliștii oportuniști,   vânduți,  evită și refuză  conștient,  eludează  subiectele fierbinți, nu acceptă în discuție  decât un cadru   limitat de probleme.Onest ar fi să iasă din  bula lor  ideatică, să  abandoneze cadrele unei agende ideologice  prestabilite, pentru o minimă   exigență   logică și dialogică.  Intelectualii   progreșiști fac   jurnalism  de duzină,  nu se ocupă decât de  denunț, nu acceptă schimbarea registrului discuției. Nu au nimic  din tipul dialogic platonician, din  maieutica  sau din dialectica antică.Ei îmbrățișează o temă la modă,   un set de idei corecte politic și o țin lângă.Nu putem face   abstracție de complexitatea  realității.  Etica și filosofia comunicării ne spun că trebuie să existe o îndreptățire  a fiecărui ins  să își prezinte argumentele.

                În contextul în care ne   sunt amenințate  identitatea națională, cultura tradițională,  valorile creștine,  în condițiile în care ne mor  părinții, prietenii, colegii, copiii  în urma înțepării cu acele seruri experimentale,  în  contextul în care avem o țară  cu oameni săraci, bolnavi fizic și spiritual, o țară  cu peste 1 milion de bolnavi de cancer, o țară  cu un pământ vândut în proprție de peste 70% străinilor, o țară cu zeci de mii  de oameni care dorm în canale, în sălile de așteptare ale gărilor, în gurile de metrou și se hrănesc din coșurile și gropile de gunoi, o țară  cu fii și fice care încă își jelesc morții împachetați în saci de plastic pe care i-au băgat în pământ fără  să  le vadă pentru ultima data chipul, în condițiile în care pensionarilor   nu  le ajung banii  pentru  mâncare și pentru  plata facturilor,  în condițiile în care profesorii sunt nevoiți să-și ia al doilea serviciu ca să își poata întreține familia,  în condițiile în care drumurile sunt pline de gropi,  spitalele îmbolnăvesc  pacienții de tot soiul de boli   nosocomiale,  iar ei  guvernanții, prim-miniștrul, președintele, slugile  perfecte, șantajabile,   se preocupă de ajutorarea și  reconstrucția Ucrainei  în urma unui război  proxi  între  America/Occident și  Rusia, nu poți fi indiferent, fie că ești popă, profesor, inginer, muncitor sau țăran.  

                O țară în care  Parlamentul   voteaza legi antiromânești, o țară în care nu avem dreptul să ne sărbătorim eroii geniile și sfinții, o țară in care aproape jumătate din populație a fost forțată să plece în bejenie, peste hotare, în timp ce în România  sunt aduși   sute  de mii  de muncitori din Bangladesh, Nepal,  Pakistan, Sri Lanka  etc.,  o țară în care  peste o jumatate de million de fete, printre care și studente și profesoare  își arată fesele și țâțele pe chat, pe Onlyfans ca  să se poată întreține, o țară în care  femeile  sunt silite sa-și lase copii traumatizați, lipsiți de  suport emoțional matern și să plece pentru a spăla bătrânii Europei la fund, o țară în care oamenilor li se interzice să-și taie porcii  crescuți de ei în ogradă, fiind  îndemnați să mănânce  făină de gândaci și carne artificială, o țară  în care li se dictează cetățenilor cum si cât să-și cheltuie   din banii munciți cu propria sudoare, o țară  cu o datorie externă care se  ridică la peste jumătate din PIB, este în afara oricărei normalități,  se află într-o stare de  legitimă apărare.

               Însă de remarcat este  faptul că  România nu se află în legitimă apărare  doar  față de   deciziile economice agresive,  invazive  în plan material, sufletesc și spiritual , care vin de la Uniunea Europeană și de la Partenerul strategic globalist, neomarxist și progressist, ci și față de pericolul invaziei ruse.

               Iată de ce, în 2024,  nu  votăm pentru a veni   un partid sau altul, un politician sau altul la putere, ci votăm  pentru viață.Alegem între ființă și neant, între patrioți și trădători de țară.

               Biserica are o imensă responsabilitate  spirituală față de cetățeni,  față de  fiii săi, nu poate sta nepăsătoare la deriva  acesti țări.  În  situații de criză națională,  în condițiile în care le  este sabotată autoritatea spirituală,  când le sunt atacate  valorile  milenare, etosul, instituțiile religioase au datoria să încurajeze acele personalități și atitudini politice care contribuie la apărarea valorilor creștine. În astfel de condiții, Bisericile au nu doar dreptul,  ci și obligația  de a-și părăsi  duhul    cucerniciei, al pasivității,  natura  contemplativă și a-și asuma rolul de actor civic. 

                 De altfel,  atitudinea  civică, implicarea în  societate, în procesul politic, nu ar trebui să fie o opțiune , ci o  obligație.  Omul este așa cum spunea Aristotel în esența sa un animal politic (πολιτικόν ζώον/zoon politikon)   În limba greacă veche,   termenul de ”idiotes” (ἰδιώτης), desi inițial însemna ”particular/ privat”, după  instalarea democrației ateniene,  a ajuns să desemneze pe acel   cetățean  fără spirit civic, care  era dezinteresat de binele comun, care se preocupă doar de propriile lui interese,  în  contrast cu polites( πολίτης), deci cu cetățeanul,  care se implică în treburile cetății.  De aici  provine în limba română cuvântul “idiot” (persoană care suferă de idioție; tâmpit, cretin, imbecil, stupid, lipsit de inteligență etc.).

                Prin acest gest,  indiferent că l-a făcut din proprie inițiativă sau   cu acceptul tacit al Preafericitului Daniel,  Mitropolitul Laurențiu a devenit pentru un moment patriarhul Ardealului, patriarhul  țăranilor români, al patrioților, al suveraniștilor,  a spălat rușinea de pe obrazul  Bisericii  majoritare care a tăcut când statul  i-a înțepat  credincioșii  cu seruri experimentale ca pe ovine, când i-a închis Bisericile, când i-a  ferecat  turma în staulul  domestic.

               Decizia   Mitropolitului  Laurențiu  de a-l premia pe acest tânăr politician are un  caracter atemporal, civic, transpartinic, ierarhul sibian nu a  dat crucea șaguniană lui George Simion, unui  tânăr patriot aflat vremelnic  în fruntea unui partid politic  nationalist,  ci a  pus  această distincție pe pieptul nevăzut al  spiritului românesc, al  milioanelor  de strămoși  de-ai  noștri ai tuturor, care și-au  vărsat sângele  pentru a  apăra  această țară.

                Nu este vorba aici de Mitropolitul Laurențiu Streza sau de George Simon. Avem de-a face cu o situație  nu doar personală, ci și transpersonală. Este vorba de principii,  de actori istorici. Trebuie  să vedem  lucrurile macroscopic,  în ansamblu, nu doar la nivel  microscopic .

                Pe de altă parte, crucea șaguniană oferită  lui George Simion nu este neaparat un  cec în alb  semnat de  Mitropolitul Laurențiu  liderului  AUR,  nu este neaparat o subscriere  oarbă, necondiționată la tot ce  ar putea face  Simion sau AUR de acum înainte, la eventualele derapaje, care sperăm să nu se  aibă niciodată loc.Desigur, dacă  Simion va apăra valorile tradiționale românești, principiile  eticii creștine, drepturile și libertățile cetățenilor,  dacă va fi  în continuare onest și loial cetățenilor care l-au  propulsat în Parlament, așa cum a fost până acum, nu doar Biserica Ortodoxă va fi alături de domnia sa, ci toate confesiunile creștine, toate cultele, toate etniile care trăiesc în această țară.

                România     trece printr-o stare de urgență,  iar  dacă nu  vom  avea  politicieni curajoși, demni, verticali care să-i negocieze destinele  economice, politice și spirituale, riscă să-i fie declarat în scurt  timp falimentul, să-i fie oficializat, semnat, pecetluit, statutul de colonie.

               Prin  oferirea  acestei distincții  într-un cadru eclesiastic, liturgic,  în fond a unei binecuvântări arhierești cât se poate de firești, celui mai tânăr lider de partid nationalist,  care va avea  cu siguranță un rol decisiv în economia politică a României, Mitropolitul Ardealului, a dat startul apropierii Bisericii de politicile procreștine,  naționaliste , pentru  a evita ca după anul 2024, Biserica să fie silită să    oficieze slujba de prohod a acestei nații.

                Biserica trebuie să încurajeze deciziile politice pozitive  ale tuturor  formațiunilor politice, nu doar ale  AUR-ului.

                Nu doar președintele AUR George Simion ar trebui premiat, ci și liderii celorlalte partide naționaliste, Diana Iovanovici Șoșoacă, Mihai Târnoveanu, Marian Grajdian, Marian Cucșa, Radu Ghidău, Marian Visu etc.

                Nu doar Biserica Ortodoxă, ci toate cultele din Romania, toate instituțiile românești, inclusiv Academia română ar trebui să   încurajeze, să   premieze politicienii care luptă pentru interesele României, pentru apărarea  identității naționale.

                 George Simion împreună cu parlamentarii AUR  au impiedicat  în 2021, introducerea obligativităţii prezentării certificatului verde la locul de muncă, apără  în continuare drepturile românilor, valorile  creștin-ortodoxe, dar  și ale celorlalte confesiuni religioase,  susține  familia tradițională, pledează pentru unirea cu Basarabia, etc.

                   Departe de a fi un partid extremist, AUR  tinde  să devină  o formațiune politică rezonabilă, frecventabilă,  cu deschideri  spre  conservatorii  europeni,  o formațiune în care   au intrat deja parlamentari din partidele mainstream, în care s-au înscris  oameni de afaceri români și de alte etnii, artiști, oameni de cultură etc. 

                   Ținând cont  de situația economică dezastruoasă  in care ne-au adus actualii guvernați  venali și corupți, acești pitecantropi   caraghioși, fără școală, fără cultură, cu inteligență de pui de găină, fără Dumnezeu,  mitropoliții, episcopii, stareții,  preoții n-ar mai trebui să cânte, ci să strige.  Așa-zisele “ violențe verbale” ale lui George Simion în discuțiile cu  fostul ministru al Energiei Virgil Popescu, cu  de Alfred-Robert Simonis, cu   prim-ministrul  Florin Câțu  sau  discursul vulcanic  al  senatoarei  Diana Șoșoacă,  sunt șoapte,   răsfățuri, dulci alintări, față de măsurile  economice, politice, sociale criminale  pe care le iau liderii partidelor aflate la putere în frunte cu președintele Iohannis.

                   Iată de ce  respectivii analiști politici, jurnaliști, teologi etc. care contestă gestul Mitropolitului Laurențiu  au o poziție simplificatoare,   unilaterală,    făcând apel la tot soiul de sofisme, pentru a-și  justifica  opțiunile  politice bazate pe  oportunism și corectitudini politice,  lipsite de  temeiuri rationale.

                   Cât de pervers, de oportunist, de lacheu progresist, de  stupid  trebuie să fii să-l compari pe  Mitropolitul Laurențiu  cu   Nicolae Bălan,  să-l compari pe  George Simion  cu Corneliu Zelea-Codreanu,  să confunzi   merele cu perele,  să     acuzi de  simpatii  neolegionare  niște oameni care   nu au de-a face  cu astfel de ideologii extremiste ?

                 Gloatele de intelectuali  de carton, de  filosofi  fără operă, de universitari  și academicieni obedienți corectitudinii politice, ideologiei neomarxiste,  turma de scribalăi  tac mâlc atunci când este vorba de  problemele fierbinți cu care se confruntă Romania.

                   Diferența dintre liderii  naționaliști, conservatori precum  George Simion, Diana Iovanovici Șoșoacă, Mihai Târnoveanu, Marian Grăjdean etc. și   acești pui de javre canine progresiste, lași și fricoși, care mârâie pe la colțuri împotriva patrioților, a suveraniștilor, pentru a se asigura că își vor primi porția de lături, de la stăpânii lor bruxelezi și uașintonieni,  este că cei dintâi  sunt lucizi, au curajul și  demnitatea de a  apăra pe față  valorile tradiționale, cultura, credința, identitatea românească .

                    În loc să le mulțumească pentru că  își sacrifică timpul, tinerețea, familia, nervii, sănătatea, riscându-și în definitiv viața pentru binele și viitorul României,   bătând țara și diaspora  în lung și în lat, în timp ce   ei  cățeii  mârâitori, dorm ca  suidele, se uită la televizor  și mâzgălesc tot soiul de aberații pe feisbuc,   făcând  politică de pijama, îi jignesc, pun etichete, îi acuză  că sunt violenți, agresivi, impulsivi etc.

                Desigur, nu suntem analfabeți istoric, nu suntem amnezici, nu suntem sofiști, nu ne facem că    nu înțelegem experiențele adesea nefaste ale religiei  în economia  istoriei Evului Mediu, când mariajul sau mai exact concubinajul  dintre  slujitorii altarelor și   autoritatea laică   a funcționat la cote maxime.

                Cel puțin teoretic încerc să îi înțeleg și pe detractorii lui George Simion și ai Mitropolitului  Laurențiu  când spun că acest gest pare să pună  între paranteze perioada modernă, să ne întoarcă în Evul  Mediu.  Acești domni intelctuali ar putea avea un dram de dreptate, da rasta doar   în condițiile în care România s-ar afla într-o situație normală, ideală, dacă  lumea și lumea noastră  ar  satisfice exigențele meliorismului leibnizian, adică dacă ar fi cele mai bune dintre toate lumile și țările existente și  posibile. Însă cum suntem departe nu doar ontologic, ci și politic, economic, social  de o astfel de preeminență  serafică, clericii trebuie să fie factori de regenerare morală,  repere, modele pentru popor așa cum ar trebui să fie de altfel și politicienii.

                  Biserica în Evul mediu avea un rol imens  în societate. Preoții erau confesori, spovedeau  nu doar  nobilii, feudalii  ci și regii. Le cunoșteau păcatele și în felul acesta îi controlau, îi șantajau, îi  excomunicau.

                  Pe de altă parte  puterea monarhiei absolute  se spijinea pe puterea  pe care le-o conferea  Biserica, pentru că papii, cardinalii  ungeau regii.În acest fel se  încuraja și menținea acest joc  vicios.

                  Se știe că societățile europene au fost minate de luptele interconfesionale, de orgolile , de derapajele Bisericii catolice, de spiritul inchizitorial care au determinat  filosofii și oamenii de știință să inventeze deismul, acea orientare filozofică-religioasă care  recunoaște calitatea lui Dumnezeu de  creator, dar  refuză să accepte   atributul lui proniator, întruparea  mundană a unui  ipostas treimic pentru a conduce omenirea spre un scop  eshatologic, soteriologic. În această situație, oamenilor și nu clericilor le revine rolul  de a organiza societatea  în așa fel încât  să  se evite haosul ,  să    se  suporte unii pe alții.

                  Teismul, justifica de asemenea Teoria dreptului divin pentru că regele reprezenta  autoritatea lui Dumnezeu pe pământ.Astfel deismul a contraatacat teismul  și Teoria de drept divin , instaurând liberalismul. Cu alte cuvinte, s-a renunțat la  monarh pentru a se acorda drepturi oamenilor . Astfel oamenii au fost transmormați din supuși în cetățeni.Vorbim desigur de renunțarea la monarhia absolută pentru că monarhia constituțională s-a păstrat. Mai exact  s-a  operat o limitare a puterii  regale, deismul permițând astfel  apariția democrației de tip liberal, modern, dar și  a Statului de drept.

                 Statul trebuia să fie neutru, să nu mai sprijine nici o religie. Avea obligația  de a-i trata pe toți actorii religioși la fel, pentru ca în acest fel autoritatea statală laică să câștige lupta pentru supremație.

                 În secolul al XIX-lea , în spațiul  occidental erau  două paradigme  politice, economice :democrația liberală cu statul de drept, iar pe de altă parte, de la Europa Centrală încoace  începea imperialitatea: imperiul german, imperiul austro-ungar, imperiul otoman, și imperiul țarist.Luptele pentru teritorii, colonii din aceste imperii au dus la apariția  Primului război mondial, în urma căruia au dispărut cele patru imperii și au apărut statele naționale.

                 În interbelic,  a apărut comunismul  și fascismul în care  de asemnea s-au ciocnit  totașitarismul cu democrația  liberală. În acest fel, s-a ajuns la al Al doilea război mondial. În mai 1945, războiul din Europa  se   încheiase însă Japonia care fusese partenerul Germaniei încă mai continua să opună rezistență, ceea ce i-a determinat pe americani să lanseze bomba atomică, la  Hiroshima și Nagasaki , acest  eveniment  tragic  ducând  la sfârșitul războiului și la victoria americanilor. După cum se știe, Rusia a  contribuit  de asemenea la victoria   celui de-al   doilea război Mondial, luptând împotriva Germaniei alături de aliații americani. Astfel în 1947, rivalitatea dinttre cele două mari puteri  a dus la prima perioadă a Războiului rece  dintre SUA și Uniunea sovietică.

                  După război, a urmat în România  comunismul, timp în care patriarhul Justinian Marina   cu toate concesiile și obediența lui față de  autoritățile române  investite cu putere absolută de Moscova, a păstrat  un echilibru  între Stat și Biserică,  a  intermediat cu regimul construcția de Biserici, a menținut serviciul liturgic etc.

                    După ce  serviciul Siguranței românești  sau  serviciile de securitate sovietică l-au ucis pe patriarhul  Nicodim Munteanu, în societatea românească, dar și în cadrul Bisericii Ortodoxe s-a instaurat frica.În București erau deja cantonate   devizii de armate și agenturi sovietice. E clar că Biserica a făcut compromisuri,  deși  aceste lucruri, pentru a fi înțelese corect, trebuie  judecate în respectivul context istoric. Din nefericire, aceste   compromisuri  ale Bisericii față de autoritățile roșii a avut consecințe psiho- emoționale în sensul că ne-a obișnuit cu o obediență exagerată față de factorul politic au încurajat balcanizaea , bizantinismul, cezaropapismul.Prin urmare,  nu putem ascunde faptul că Biserica Ortodoxă moștenește inconștient sechelele acelor lupte de culise.

                   E foarte adevărat, ca Biserica să-și asume acest rol  de arbitru  social, civic trebuie să-și    curețe propria   bătătură,  să aibă lideri  spirituali autentici, onești, culți, empatici, mai puțin mercantili,   apropiați de masele de credincioși. Dacă  Biserica nu se va  revoluționa din interior, dacă Facultățile de Teologie nu își vor  revizui și actualiza curricula, dacă  nu-și  va conștientiza  propriile carențe,  necesitatea  debarasării de  astfel de   vici, încercarea ei de implicare pe scena civică  riscă să fie catolagtă ca un gest fals, izvorât dintr-un  patriotism de paradă. Desigur, necesitatea unei  astfel  de schimbări, nevoia de  reformă morală  este  valabilă nu doar pentru  instituția eclezială, ci și pentru celelalte instituții precum cele educaționale, juridice, medicale, politice etc.

               Acest tip de  hiasm între între esență și aparență, această impostură este cea care decredibilizează  instituțiile publice, care maculează societatea românească   

                  Suntem otrăviți sufletește cu tot soiul  de ideologii, cu stafilococi mentali . Ingineriile sociale  contemporane riscă  să genereze o specie de ființe monstruoase,  decebralizate,  some   antropoide transumaniste, oameni fără cultură, fără sens,  tuburi digestive ambulante, lipsite de  orice orizont treanscendent, mașini de trăit,  de îngurgitat hrană chimicală, făină de gândaci, carne artificială, roboți antropoformi de făcut sex,  tăurași și iepe   hedoniste, tâmpi și tâmpe, bovini și bovine,  simple aparate de confecționat excremente, iar acești domni  intelectuali,  jurnaliști, teologi,    oportuniști vânduți Înaltei Porți  cotrocene și bruxelleze se fac că nu știu, că nu aud,  se ascund, tac mâlc ca puiul de pasăre căzut în budă.

                 Până când  să fim Domnilor calmi, reverențioși, eleganți cu  niște mercenari politici, cu niște satrapi ca Virgil Popescu, Iohannis, Ciolacu,  Ciucă sau Câțu , cu niște ipochimene nevertebrate  moral,  cu  dușmanii acestei nații, care  amanetează România la barbutul  ursulezo- davosisto- schwabian ?

                  În  definitiv,  Mitropolitul Ardealului a dat crucea șaguniană unui om care încearcă să mai facă ceva cu țara aceasta,  să mai salveze ceva din ea, să mai recupereze din ea, dacă cumva mai este ceva de  recuperat. Economic, politic, social, spiritual, cultural evident, pentru că mințile  detractorilor României, a pupincuriștilor  progresiști  se dovedesc a fi irecuperabile.

                     De  ce este  Simion extremist, de ce este  Laurențiu  neolegionar,  stimați colegi universitari, scriitori, filosofi care ezitați să mă salutați de când m-am înscris în AUR? Pentru că vor binele României, pentru că apără  cu demnitate și curaj valorile culturale și tradiționale românești, pentru că   apără identitatea națională, pentru că se opun unor   politicieni români  mediocri și  necinstiți,  setați pe pilot automat să   aprobe măsurile  arbitrare, inumane, extreme,  care vin de la Comisia Europeană?  

                      Nu am intrat in Europa ca sa   fim nevoiți să  acceptăm  măsuri politice, juridice, sociale, administrative cu iz de balamuc,  să fim obligați să  renunțăm la propria identitate, să acceptăm  crize  sanitare, economice,  energetice, climatice, alimentare  pur artificiale,   create cu scopul de a-și  augumenta conturile  plutocrații acestei planete.

              În condițiile geopolitice actuale naționalismul/ suveranismul/conservatorismul este un imperativ  nu este un moft !  Desigur, teoretic, logic, ar  putea  exista   tot soiul de bruiaje din  partea  vecinului de la Est, legate de relația noastră cu Occidentul, dar  asta nu înseamnă că naționalismul, suveranismul este antioccidetal.Dimpotrivă, șansele de  supraviețuire ale UE, ca instituție comunitară transstatală  se mențin  doar în condițiile consolidării statelor naționale.

             România nu reprezintă o excepție  în  spațiul comunitar din punct de vedere  al creșterii suveranismului . Recrudescența acestui fenomen,  se întâlnește în  toate țările europene, mai ales în urma crizelor artificiale de tot soiul  de care a avut parte în ultimii ani  bătrânul continent. Cunoaștem  cu toții victoriile  partidelor naționaliste, suveraniste, conservatoare  din  Italia, Olanda, Austria, Polonia, Slovacia sau  creșterea  partidelor naționaliste din Gemania(Alternativa pentru Germania/ Alternative für Deutschland / AfD a devenit al doilea partid în în Germania cu un procent de 22 % ) și Franța(Rassemblement National), fondat de Marie Le Pen a câștigat deja simpatia a  44% dintre francezi) etc.

             Ori,  acești cetățeni, acești lideri politici nu sunt agenții lui Putin așa cum  ar putea fi catalogați de  tot soiul de slugoi lamentabili, oportuniști, de minți înguste, fără nunațe, necritici, lipsiti   de inteligență și luciditate. 

                 În pericol nu este doar România, ci și alte țări europene, Europa însăși. Pentru a se menține ca mare putere, Europa nu are decât  trei șanse : ori să își consolideze statele membre, să  le militarizeze, să  creeze politici fiscale, sociale avantajoase statelor naționale, să se axeze pe  cercetare și dezvoltare tehnologică, să  își câștige independența economică față de   SUA , Rusia și China, ori să se destructureze, să își declare falimentul, ori să se federalize, ceea ce este imposibil pentru  că o astfel de reconfigurare politică și administrativă  nu va fi niciodată acceptată de națiunile care o compun.

               Pe lângă aceste probleme structurale, de fond, Europa  se sinucide, intrând într-un război care nu este al ei,  mimând tot soiul de crize artificiale, de la cele sanitare și economice și energetice, la cele climatice.De asemenea, îndatorarea excesivă a statelor europene, creșterea  dobânzii rostogolite(de 8 miliarde de euro), incapacitatea de plată, duce la preluarea activelor naționale de către băncile de la care s-au făcut respectivele credite, până în momentul în care se va impune necesitatea înstaurării unui gvern unic, a unor portofolii ministeriale mondiale, așa cum este pe punctul de a se configura OMS, ca un prin Minister  internațional al Sănătății.

             Din nefericire,  tehnologiile au făcut ca granițele, statele, guvernele,  să nu mai conteze foarte mult. Marile companii holdingurile, concernele, multinaționalele, nu se mai pot  limita la un anumit stat, au nevoie  de resurse, de forță de muncă, fiind astfel nevoite să  recurgă la strategii și sisteme globaliste.

              Afacerile  s-au transnaționalizat încât  au nevoie  de o piață mondială ca să scoată profit. Este  deci o necesitate  tehnologică, economică . Riscul însă este să ajungem să nu mai fim tratați ca  oameni, ci ca consumatori, ca cifre, ca statistică.

              Biserica fiind  depozitara darurilor Duhului Sfânt, ar trebui să ofere binecuvântări, distincții,  sfinte cruci, icoane,  oamenilor politici din toate partidele, pentru că poate în acest  mod,  respectivele revărsări spirituale, harice,  ar reuși să-i transfigureze, să-i reseteze uman, mental,    comportamental și  etic. Totul s-a comercializat, s-a mercantilizat,  s-a capitalizat, inclusiv   cele mai intime  sentimente,  emoții,  nevoi ale omului:  iubirea, sexualitatea, boala,  suferința, moartea .  Ni se organizează  inclusiv timpul liber, ca   nu cumva să  rămânem singuri, cu propria noastră sineitate, să ne gândim propria condiție, ratarea, deriva socială, spirituală și ontologică.

               Capitalismul  este o mașinărie  care funcționează  la fel  ca mecanismele  juridice stranii, absurde, din romanele lui Kafka.

               Nici acuzele de filetism, care în  vremuri   normale, pașnice, transparente, predictibile,  politic  economic și moral, ar putea   deveni o amenințare la adresa  principiilor  democrațice, ar putea încuraja spiritul dictatorial, nu mai funcționează în aceste “timpuri  sărace“,  paupere mai ales ontologic și moral.

                Datoria unei țări este să mențină un echilibru între identitate și alteritate, așa cum corpul uman , desi asimilează tot soiul de produse alimentare, tot felul de substanțe  alogene în raport cu el însă  rămâne el însuși. Organismul uman metabolizează substanțele  străine lui, trece printr-un circuit permanent, primește din exterior tot felul de elemente materiale, alimentare, intelectuale, emoționale,  spirituale și oferă la rândul lui altora   diverse conținuturi, însă nu se lasă niciodată transformat. Îngurgitează  hrană, însă transformă această alteritate în el însuși.Cu alte cuvinte e normal să  intrăm în  relații  de ordin economic, industruial,  cultural, religios, spiritual  cu alte popoare, civilizații, națiuni, e normal să metabolizăm însă  nu trebuie să ne lăsăm metabolizați.O țară suveranistă poate  relaționa cu restul lumii însă nimeni nu are dreptul să o oblige să renunțe definitiv la propria ei identitate.Noi ne integrăm în UE, acceptăm Comunitatea Europeană,  NATO, dar nu vrem să dispărem, nu putem accepta aneantizarea.

                   E normal ca tu  în calitate de  organizație comunitară,  tu ca partener strategic  să îmi oferi mie  securitate,  devreme ce am intrat m-ai invitat în Clubul tău, devreme ce te-am acceptat ca   tovarăș de  luptă pentru vegherea păcii și liniștii teritoriale, iar eu îți cer în schimb   să nu te atingi de identitatea mea, așa cum nici eu nu atentez la  identitatea ta. Ca partener strategic trebuie să mă aperi, să-mi oferi    securitate, nu să mă înghiți.Prin intrarea in UE ne-am cedat disponibilitatea de a face proiecte comune, dar nu ne-am cedat identitatea.UE  ar trebui să fie în fond o familie . Suntem un trup cu Europa, dar nu ne dizolvăm în ea.Adică Ion rămâne Ion și Maria rămâne Maria. Într-o familie, există o pluralitate de euri,  dar există o convergență între ele.Nu doar noi ar trebui să ne modernizăm, ci și alții să ne  recunoască  specificul, drepturile și valorile.

                  Noi românii suntem geopolitic, la granița dintre cele două lumi, în sensul giratoriu al civilizațiilor din această parte  de lume,  suntem plasați natural, geographic,  de către Dumnezeu, de istorie, de destin între Orient și Occident. Rostul nostru, dar și al Poloniei, al țărilor baltice  nu este să fim, să fie un zid berlinez, o cortină de fie, ci un pod  de fier.

                    BOR trebuie să țină cont și de rădăcinile și legăturile istorice ale Ortodoxiei. Noi avem cu spațiul oriental  numitorul comun al Ortodoxiei. Nu devenim automat putiniști, dacă ne raportăm  la aceste legături . Biserica  trebuie să mențină un echilibru  geopolitic între Orient și Occident. Suveranismul nu înseamnă izolaționism.  Suveranismul înseamnă asimilarea valorilor, însă  repet, nu  ne putem  lăsa asimilați. Nici una dintre marile puteri nu și-ar dori să se lase asimilată. Atunci  de ce ne-am lăsa noi ?Nu ne putem rupe totalmente religios de spațiul oriental, numai pentru că așa vrea partenerul strategic.Trebuie să  păstrăm un echilibru între Occiident și Orient.  Trebuie să păstrăm legături rezonabile  cu cele două   mari puteri pentru că suntem o țară mică în bătaia vântului  care suflă de la Apus și de la Răsărit.  Firesc ar fi să avem un rol de intermediere între cele două lumi, nu să ne poziționăm necritic, slugarnic, în detrimentul nostru, față de una sau de  celaltă.

               Noi și Polonia ar fi trebuit să ne fi asumat rolul de intermediar, să chemăm la masa  dialogului SUA și Rusia.

                Chiar dacă de-a lungul istoriei am avut experiențe triste cu Uniunea sovietică, trebuie să  fim conțtienți de faptul că frații noștri români de peste Prut sunt la mâna lor.Nu putem, nu avem dreptul să ne facem că uităm de acest lucru.

                 E limpede pentru orice om lucid, cu o minimă inteligență și cultură geopolitică faptul că pe termen lung, din cauza exploziei  tehnologice, a    interconectării economice, a multinaționalelor, e imposibil de   oprit tăvălugul globalismului, așa cum  era inutil să te  opui   revoluției  tiparului. E clar că  vom avea de ales între două modele globaliste,  cel de sorginte  americană și cel chinez, însă asta nu înseamnă că trebuie să renunțăm la a ne apăra identitatea, nu înseamnă că trebuie fim slugi, nu înseamnă că trebuie să acceptăm măsurile  politice, economice, administrative, sociale aberante, incompatibile cu specificul  românesc. Indiferent în ce parte ne va arunca istoria trebuie să ne negociem destinul, trebuie să luptăm pentru respectarea drepturilor și libertăților.

                 Nu suntem nici proști, nici nebuni, nici absurzi, nici extremiști, nici putiniști, nici  neolegionaroizi. Colaborez de trei ani cu toți liderii AUR de la centru și locali,  însă nu am  sesizat astfel de poziții la niciunul dintre ei. În calitate de intelectuali conservatori,  naționaliști,  de teologi,   de  oameni de cultură, nu suntem  eurofobi,  natofobi,  xenofobi,  americanofobi,  rusofobi,  maghiarofobi, antisemiți, antiiudaiști,  exclusiviști religios,   șovini, ci dimpotrivă suntem deschiși spre colaborare,  cohabitare, comunicare cu toate popoarele și etniile,  suntem capabili de  solidaritate, ecumenicitate,  empatie, dar în limitele bunului simț, ale   rezonabilității, ale normalității,  ale  respectului reciproc, ale  adevărului, dreptății și demnității umane.

               Suntem otrăviți sufletește  cu tot soiul de ideologii, cu stafilococi mentali. Ingineriile  sociale riscă să genereze  o specie  de ființe  monstruoase, decebrazilzate,  oameni fără cultură, fără întrebări, tuburi digestive ambulante, lipsite de orice  orizont transcendent, mașini de trait,  de mâncat și de făcut sex, aparate de confecționat excremente.

                  Suntem  cu toții cetățeni ai planetei pământ. Suntem creații divine.Trăim ca  printr-un miracol pe acest bulgăre de pământ  rotitor,  pe acest punct pal, infim, plasat într-un abis galactic  cvasiinfinit, necunoscut și ostil.  Suntem pe acest titirez  de humă fire de praf efemere . Suntem “muști de-o zi pe-o lume mică/Ce se  măsură  cu cotul “, cum spunea Eminescu în Scrisoarea I,  iar noi vrem să ne scurtăm și această infimă clipă “ce ni s-a dat”, vrem să mânjim azurul cu sânge, să ne  autodisipăm,  sa ne  scriem  epitaful propriei istorii, orbiți de arghirofilii și orgolii cretine ?

                 Miloane de oameni, în mii de ani s-au luptat să    domesticească acest primat humanoid numit om.  De la egipteni, la indieni,  de la greci, la  romani, de la arabi,  la germani, de la francezi, la englezi, de la  americani, români și la slavi,  de la  Moise la Iisus , de la Buda, la Mahomed, de la Platon la Wittgenstein, de la Homer la Kafka, de la Nagarjuna, la Cioran, de la Vergiliu la   Goethe și  la Eminescu, de la Ovidiu la Allan Poe, de la Shakespeare, la Baudelaire, de la Leonardo da Vinci,  la  Van Gogh, de la   Ptolemeu, la Einstein, de la   Palestrina la   Mozart,  de la  Pitagora la Averroes,  de la Arhimede la Hilbert,  de la Newton,  la  Richard Feynman   geniile, savanții,  oamenii de spirit  ai acestei lumi  ne-au lăsat o  civilizație, o știință, o cultură, o artă  pe care nu avem dreptul  să le  distrugem !

                  Natura, Dumnezeu, ne-a dat o identitate, un suflet, ne-a  sculptat un chip pe care nu avem  dreptul să-l   maimuțărim !   Ne-a dotat cu  inteligență, cu   sete cognitivă,  cu capacități creatoare, cu sentimente și cu emoții.

                  Câte   miliarde de teorii științifice și fenomene cosmice așteaptă să fie   descrise,   câte  constelații, câte  galaxii așteaptă să fie  catalogate,  câte modele matematice, câte opere literare, câte sisteme filosofie  plutesc în eter și așteaptă să fie scrise, câte   Arii și  Sonate așteaptă să fie cântate, câte pânze își așteaptă Michelangelii, câte  contrapuncte își așteaptă Bachii, câți copii nenăscuți  așteaptă să fie luați în brațe,  câte  fecioare  așteaptă să fie sărutate,  câte perechi de ochi  feciorelnici, caști  așteaptă să-și scalde retina pe sânii și coapsele lor,  câte poeme așteaptă să fie scrise, câte lujere de crini albi așteaptă să  fie mirosite, iar noi  nu facem altceva decât să   ascuțim sulițe, să confecționăm  tancuri și mitraliere, bombe și rachete  pentru a   zdrobi  definitiv zâmbetul acestui mamifer  ingenios,    ne irosim timpul  construind ferăstraie și drujbe pentru a tăia aripile acestui heruv,  a acestui pui de Dumnezeu, unic și irepetabil, rătăcit în  hățișul  cosmic !?

                   Pământul e larg, e mare, câmpiile și livezile  ne încap pe toți ! Lăsați-ne  să alergăm după  fluturi, să ascultăm cucul,  să ne  îmbăiem în iaz,  să ne  facem fluiere de păpădie! Nu ne goniți din raiul buburuzelor, înainte de  lăsarea serii, înainte de a veni tații să ne  ducă în  în brațe acasă !

                      Poporul acesta nu a dus niciodată lipsă de eroi, care au luptat până la moarte pentru cauza  națională .    Sunt și oameni   pe lumea  aceasta,   care, de dragul dreptății și al adevărului  sunt dispuși  să moară de nenumărate ori,  să accepte să se așeze  și să putrezească în toate   sicriele  din  univers, pentru binele acestei țări,  din dorința de a  rămâne demni, de a  sfârși  mai degrabă ca felină mare, liberă, ca leu slobod, decât “câine-nlănțuit”, ca să cităm din poemul  “ Decebal către popor”,  al lui Gorge Coșbuc.

                     Amenințând pe asupritorii ruși,  poetul Grigore Vieru  scria într-un poem, făcând aluzie la  neînfricatul voievod moldovean  Ștefan Cel Mare: ”Nu dea Domnul într-o  zi/Să pornim a ștefăni”.  Ei bine, cei  ce  conduc acum  România  spre dezastru ar trebui să  ia foarte serios în calcul  și posibilitatea ca  oamenii de la talpa țării, țăranii, muncitorii, moroșenii, oșenii, moții,  bănățenii, bucovinenii, oltenii, vrâncenii, hăituiți la infinit, mințiți, furați, umiliți, sărăciți, îmbolnăviți, păcăliți, să pornească într-o zi a ștefăni, a haiduci, a pinteaviteji, a mihăi și a țepeși.

Lector univ.Vasile Chira

Universitatea ” Lucian Blaga” din Sibiu

Facultatea de Teologie ” Andrei Șaguna”

 Doctor în filosofie al UBB din  Cluj

 Membru al Uniunii Scriitorilor din România

Scriitor, filosof, teolog și artist

 Președintele Institutului de Studii Inter-Pluri-și Transdisciplinare / Institute of Pluri-, Inter- and Transdisciplinary Studies (IPITS )

Membru al Partidului AUR

Membru al Senatului  Partidului AUR

Published in: on decembrie 9, 2023 at 2:08 pm  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://vasilechira.wordpress.com/2023/12/09/despre-decorarea-lui-george-simion-de-catre-mitropolitul-laurentiu-streza-un-punct-de-vedere/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un comentariu