Cea mai mare glorie a omului nu este obsesia de a nu cădea niciodată, ci puterea de a se ridica la fiecare cădere (Confucius)
Dependenţa e rea. Inclusiv dependenţa în dragoste, pentru că lanţul rămâne lanţ chiar dacă e de aur (Teodor Burnar)
Orice formă de dependenţă este rea, indiferent dacă narcoticul este alcoolul, morfina sau idealismul (Carl Gustav Jung)
Când poți să te oprești, nu vrei, când vrei să te oprești, nu poți ( Luke Davies)
Beau ca să uit de rușinea că beau (Antoine de Saint-Exupéry, Micul Prinț)
CUPRINS:
1.Introducere
2.Etimologie
3.Fenomenologia adicției
4.Clasificarea dependențelor
5.Dependența de substanțe
6.Dependențe legate de comportament
7.Patologia legată de controlul impulsurilor
8.Adicția de propria persoană.Egoadicția
9.Profilul personalității adictive
10.Cauzele adicției
11.Teoria Ontologică a Adicției (OAT)
12. Vidul sufletesc și lipsa de sens
13. Căutarea Edenului pierdut
14. Obsesia și povara trecutului
15.Teama de viitor
16.Frica de moarte /Thanatophobia
17.Aparență și realitate
18.Platon.Mitul peșterii
19.Pre-adicția
20.Tabloul simptomatic
21.Toleranța
22. Sevrajul
23.Modificări cerebrale, psihice și somatice
24.Adicția și bioneurologia
25. Dependență și compulsie
26. Psihologia și metafizica voinței
27. Necesitate și libertate
28.Este adicția o boală a liberului arbitru ?
29. A face ce vrei dar a nu putea vrea să vrei
30.Stigmatizarea socială a dependenților
31.Există adicții pozitive?
32.De la adorarea Divinității, la adicție
33.Patologia pistică
34.Teoadicția
35. Misterul teogoniei
36.Autoinstalarea lui Dumnezeu în real
37.“Dictatura “ metafizică
38.Taina antropogoniei
39.Revărsarea iubirii divine și extaza cosmică
40.Nevoia lui Dumnezeu de alteritate și “imperfecțiunea” ființei divine
41.De ce nu ne cunoaștem tatăl ontologic?
42.Orfanismul metafizic și traumele psihice ale ființei umane
43.Dependența de Dumnezeu în literatura biblică
44.Dependența de Dumnezeu în literatura patristică
45.Sfântul Ioan Gură de Aur
46.Maxim Mărturisitorul
47.Dependența și păcatul
48. Erosul divin la Maxim Mărturisitorul
49.Relația perihoretică între sinele divin și sinele uman
50.Teo-omul sau ontologia siameză
51.Imposibilitatea ieșirii din interioritatea perihoretică
52.Acceptarea, negarea și ignorarea relației teandrice
53.Claustrofobia ontologică
54.Sufocarea multiplului în Unu
55.Emanciparea Unului față de Multiplu
56.Transcendența lui Dumnezeu în raport cu omul
57.Transcendența omului în raport cu Dumnezeu
58.Antropoadicția. Adicția lui Dumnezeu față de om
59.Adicția și filautia
60.Patologia dependenței de Dumnezeu
61.Cauzele adicției de divinitate
62.Stima de sine scăzută și dependența religioasă
63.Imaginea paternă a divinității
64.Comportamentul religios adictiv
65.Intoleranța extremă
66.Detașarea de lumea reală
67.Dependența de duhovnic
68.Transferul comportamentului adictiv de la dependențele profane, la dependența religioasă
69.Terapia adicției
70.Mindfulness și filosofia budistă
71.Psihoreapia adicției de Dumnezeu
72.Concluzii
1.Introducere
Oamenii au dezvoltat dependențe față de anumite substanțe, de mâncare, de ființe, de sex, etc., încă de la apariția lor pe scena istoriei, însă comportamentul aditciv a fost teoretizat doar în perioada modernă.
Cuvântul adicție în limba română provine din substantivul latin “addictio”= „adjudecare hotărâtă de pretor”( din vb. addico= “a vorbi, pentru, a vorbi în favoarea cuiva, a da pe datornic drept sclav creditorului, a adjudeca, a vinde la mezat “ – din ad “spre, către ” + dico= a spune), moștenit prin filieră franceză( addiction= dependență).Deci etimologic, adictia se referă la faptul de a-ți da corpul zălog, gaj, garanție creditorului pentru o datorie neplătită.
De altfel, ideea de sclavie este prezentă nu doar în etimonul cuvântului adicție, ci și în mecanismele cerebrale, psihologice, voliționale, comportamentale ale celor ce suferă de această boală deoarece le este extrem de greu, uneori imosibil să renunțe la obiectul adictogen.
Adicția este definită de către Societatea Americană pentru Medicina Adicţiei (ASAM)astfel : „adicţia este o boală cronică, primară, a motivaţiei, memoriei şi a circuitelor neuronale asociate. Disfuncţii în aceste circuite conduc la manifestări biologice, psihologice, sociale şi spirituale caracteristice. Aceasta se manifestă în urmărirea patologică de către cineva a satisfacţiei şi/sau liniştirii prin utilizarea de substanţe sau alte comportamente”[1].
Unele substanțe cu caracter psihotrop, psihoactiv, capabile să creeze dependență au fost cunoscute încă din antichitate.Poetul grec Hesiod vorbește despre sucul de mac, folosit pentru inducerea somnului,ca să nu mai vorbim de vin care a avut și un zeu pe Dionysos(Bacchus la roamani), la sărbătoarea căruia grecii făceau concursuri de băut, se îmbătau, duceau butoaie cu vin în altarul zeului și aveau loc tot soiul de urgii, inclusiv sexuale.Menadele(bacantele, preotesele lui Bacchus la romani), nimfele lui Dionysos se îmbătau și intrau într-o stare de extaz. Dansau și strigau orbite de excitație, angajându-se în relații sexuale fără nicio reținere.
Alexandru cel Mare, regele Macedoniei, elevul lui Aristotel era cunoscut pentru consumul de vin și de opiu, iar iubitorii de înțelepciune din Atena, după cină, obișnuiau să discute probleme de filosofie și să bea mult vin, deseori până spre dimineață, așa cum prezintă Platon acest obieci în celebrul său Symposion(Banchetul), în care doar Socrate, desi bea la cot cu ceilați convivi, reușea să rămână treaz.
Împăratul roman și filosoful stoic Marcus Aurelius, cerea medicului său Galen să-i administreze opiu. Se spune de altfel că din cauza acestui tip de sevraj de opiu a avut un rezultat mai slab în timpul unei campanii militare.
Medicul și filosoful persan Avicena (Ibn Sina), dar și filosoful creștin Augustin din Hipona au fost dependenți, cel puțin o lungă perioadă din viață, de sexualitate.
În tratatele de Morală creștină[2], în lucrările de „psihoterapie ortodoxă”[3], comportamentul adictiv este considerat o patimă, un păcat. De altfel cele opt patimi identificate de ascetica creștină, respectiv lăcomia, desfrânarea, avariţia, akedia, tristeţea, mânia, slava deşartă şi mândria pot fi considerate, cel puțin unele dintre ele, veritabile adicții[4].
Pentru Maxim Mărturisitorul, patima este ”o mişcare a sufletului împotriva firii”( Πάθος ἐστὶ κίνησις ψυχῆς παρὰ φύσιν) [5]
Prin fire/natură(φύσις), Maxim înțelegea condiția umană, legătura ontologică a creaturii cu Creatorul ei. Dumnezeu aduce ființele la existență prin acele „raţiuni divine”, care nu sunt altceva decât gândurile Lui, un soi de idei platonice, dar nu statice, eleate, plasate undeva în exteriorul ființei umane, ci dinamice, interioare omului. Acestea nu se confundă nici cu esența Divinității, nici cu creaturile, ci rezidă mai degrabă în energiile divine necreate.
În mod natural, sufletul nu ar trebui să se miște împotriva firii, ci spre ţinta(telos), spre scopul lui, care coincide cu cauza lui, cu originea lui.
Relația dintre om și Dumnezeu este mediată de iubire, de iubirea agapică, din partea omului și de un eros supra-natural din partea Creatorului.[6]
În 2011, experţii Societăţii Americane pentru Medicină Adictivă /American Society of Addiction Medicine (ASAM) au ajuns la concluzia că adicția nu ține doar de un anume comportament social, de substanțe opiacee, de alcool, de internet, de jocuri de noroc, de cumpărături sau de sex, ci este o boală cerebrală cronică: “Adicţia nu este doar o problemă socială sau morală sau infracţională. Este o problemă cerebrală ale cărei manifestări se răsfrâng în toate aceste zone”(Dr. Michael Miller) [7].
Cauzele, tabloul simptomatic , consecințele psihice și somatice, recuperarea etc. fac din adicție un fenomen medical și social care nu poate fi abordat decât dintr-o perspectivă inter-, pluri-și transdiscipălinară.E nevoie de concursul medicinei, biologiei, neurologiei, psihiatriei, farmacologiei, asistenței sociale, a psihologiei somatice, a științelor juridice, a sociologiei, a eticii , politicii etc.
Dar fenomenul adicției trebuie abordat în primul rând din perspectivă filosofică și spirituală pentru că este o chestiune legată de sensul vieții.Viața oului nu este posibilă fără dependențe, fără atașamente de oameni, de lucruri sau de zei.Unul este dependent de sexualitate, altul de vodcă, altul de heroină, altul de euharistie. Obiectul diferă însă toate procură un soi de extaz, îl dizlocă pe om din imediatețe, din cotidianul searbăd, monoton.
Oamenii cu adicții sunt adesea ființe hipersensibile, inteligente, chinuite de întrebări, de neliniști metafizice, de mustrări de conștiință, de melancolii și anxietăți, de crize identitare, de contradicții logice, tocmai de aceea, pe lângă suportul emotional, pe lângă ședințele de psihoterapie, au nevoie și de un psiholog existențial, de filosof și de teolog care să le clarifice anumite lucruri legate de autocunoaștere, de libertate și necesitate, de biologia și metafizica voinței, de sensul vieții, de sursa ontologică, de conștință și inconștient, de distincția dintre realitate și iluzie, de chimismul cerebral, de rațiune și credință, de trihotomia naturii umane, de filosofie și teologie morală etc.
Satisfacerea nevoii de infinit cu obiecte finite, amăgirea, iluzionarea, confundarea aparențelor cu realitatea a fost descrisă de către Platon în Mitul(Alegoria) Peșterii, încă de acum 2400 de ani.Asemenea prizonierilor din fundul peșterii, omul postmodern, dependent de diverse substanțe, ființe, activități, obiecte sau fenomene confundă aceste umbre, aceste surogate ale realității cu relitatea însăși. Cu ajutorul psihologul existențialist, a filosofului, sau a propriei lucidități, întemnițatul își poate rupe lanțurile de la mâini și de la picioare, poate evadata din peșteră. Însă odată convins de adevărata realitate, se va întoarce cu siguranță în peșteră ca să îi ajute și pe foștii lui tovarăși de lanțuri să înțeleagă iluzia și minciuna în care se complac.
Este evident că orice adicție, orice viciu, orice patimă este o sete de infinit camuflată, contrafăcută, satisfăcută în zona finitului însă și aici se ridică unele întrebări : de ce natura lucrurilor finite a fost făcută în așa fel încât să le confundăm cu infinitul? Cine și de ce inițiază acest joc cu ființa umană? În momentul în care ne apropiem de infinitul teologic, adică de Dumnezeu, de ce și El crează dependență ? Nu cumva acest “absolut religios” este și el un surogat al necunoscutului ? Nu cumva ne încăpățânăm să găsim ceea ce nu poate fi găsit? Nu cumva încercăm să găsim un infinit care nu există de fapt, sau cel puțin nu există în maniera în care ni-l imaginăm?
Ideea budistă de Samma sati, care se referă la conștientizarea și observarea senzatiilor, a gândurilor, a stărilor mentale revine în psihoterapia modernă sub numele de Mindfulness[8]. De altfel, acest principiu face parte dintre cele patru adevăruri budiste, care pe lângă credința în reîncarnare (samsara) și “raiul” budist(Nirvana), constituie esența doctrinei lui Budha:
1.“Suferinţa. Iată, o călugări, adevărul sfânt despre suferinţă: naşterea este suferinţă, bătrâneţea este suferinţă, boala este suferinţă, moartea este suferinţă, unirea cu ceea ce nu iubim este suferinţă, despărţirea de ceea ce iubim este suferinţă, unirea cu ceea ce nu iubim este suferinţă, despărţirea de ceea ce iubim este suferinţă, neîmplinirea dorinţelor noastre este suferinţă.
2.Dorinţa . Iată, o călugări, adevărul sfânt despre originea durerii. Este setea neostoită de la o naştere la alta, însoţită de plăcere şi de lăcomie, care îşi găseşte ici şi colo plăcerea: setea de plăcere, setea de existenţă, setea de nepermanență.
3.Eliminarea dorinţei. Iată, o călugări, adevărul sfânt despre înăbuşirea suferinţei: domolirea setei acesteia prin anihilarea totală a dorinţei, alungând dorinţă, renunţând la ea, eliberându-ne, nelăsându-i loc.
4.Calea izbăvirii de suferinţă. Iată, o, călugări, adevărul sfânt despre drumul ce duce la înăbuşirea suferinţei: este drumul sacru cu opt încrengături, care sunt următoarele: privirea dreaptă, judecata dreaptă, vorbirea dreaptă, purtarea dreaptă, îndeletnicirea dreaptă, fapta dreaptă, memoria dreaptă, meditaţia dreaptă ”[9]
În ultimii ani, psihologii au conștientizat faptul că în descrierea și tratarea afecțiunilor psihice, a problemelor de comportament trebuie să facă apel și la anumite cunoștințe și concepte filosofice și teologice pentru că omul este o ființă complexă cu o natură dihotomică, chiar trihotomică, lucru de care nu putem face abstracție .
În acest fel a apărut Teoria Adicției Ontologice/Ontological Addiction Theory (OAT)[10] inspirată din filosofia budistă conform căruia toate fenomenele, inclusiv Sinele, nu se manifestă independent.
În cadrul OAT, Shonin și colab. (2016, p. 666) propun trei faze de abordare a tratamentului dependenței ontologice: 1. devenirea conștientă de sine; 2. deconstruirea eului imputat ;3. reconstruirea unui sine dinamic și non-dual. Paul Barrows și William Van Gordon, în Ontological Addiction Theory and Mindfulness-Based Approaches in the Context of Addiction Theory and Treatment, explică cele trei faze: “Prima fază este să devii conștient de faptul că sinele este o construcție a minții și că nu există temeiuri credibile pentru a crede că există un „eu” existent în mod inerent care funcționează independent de orice altceva. Prin urmare, această etapă se concentrează pe îmbunătățire, conștientizare de sine și stabilirea bazelor logice pentru principiile non-sinelui (sau vacuumul) care poate favoriza realizarea mai profundă a naturii interioare a fenomenelor.
A doua fază este de a cultiva și practica o varietate de capacități spirituale centrate pe componentele eticii și înțelepciunii menționate mai sus ale pregătirii budiste[…] A treia etapă finală a acestui tratament, implică reconstruirea unui sine care este de natură dinamică și non-duală. În această etapă, deși indivizii recunosc natura iluzorie a sinelui, ei înțeleg, de asemenea, că trebuie să opereze în continuare într-un mod adaptiv într-o lume în care sunt întruchipați ca entităţi distincte, supravieţuind într-un potențial mediu ostil. Recunoscând însă vidul existenței inerente, adevăratul sine poate fi asumat în scopul funcționării în lume. Acest eu reformat, fiind bazat pe intuițiile derivate din primele două faze, există totuși ca o profundă entitate interconectată cu o recunoaștere a inseparabilității sale finale de condițiile și fenomenele din jurul lui. Înțelegând că noi și situațiile în care ne aflăm noi înșine sunt faze inseparabile ale aceluiași întreg, este argumentat că putem răspunde mai fluid, spontan și constructiv la provocările vieții. Fiind mai puțin preocupați de sine, suntem astfel mai capabili să vedem imaginea de ansamblu, suntem mai puțin predispuși la interes personal restrâns şi mai puţin sensibili la procesele cognitiv-afective dezadaptative în care ego-ul poate deveni încurcat”[11].
Dependența de Dumnezeu, ca sursă ontologică a omului, atunci când este trăită în limitele normalului este evident un lucru pozitiv. Există însă și cazuri în care acest atașament îmbracă formele patologice ale adicției religioase, când adorarea se transformă în fanatism. În astfel de situații, adeptul devine total dezinteresat de responsabilitățile familiale, sociale, profesionale, își părăsșește familia și se asociază cu grupuri dedicate total practicilor religioase, este obsedat de respectarea amănunțită a preceptelor, regulilor, canoanelor, , dezvoltă tot soiul de comportamente compulsive, are stări de euforice, iar atunci când, din diverse motive, nu participă la slujbe, ritualuri etc., acuză stări de rău fizic, indispoziție, anxietate, vinovăție, evită pe cei ce nu-i împărtășesc ideile.
Adesea persoanele suferinde de teoadicție, mai ales femeile, se indrăgostesc de preoți, de pastori, de stareți, de călugări, de episcopi, de cardinali. Datorită autorității lor harice, a uniformei, a veșmintelor sacre care îi învăluie într-o aură de mister, îi identifică inconștient cu Logosul.La toate acestea se adaugă și magnetismul întreținut de fructul oprit. Amvonul, ca și catedra de altfel sunt obiecte erotice!
În literatura de specialitate există numeroase cărți care abordează subiectul credinței toxice[12]. Stephen Arterburn și Jack Felton în „Toxic Faith: Understanding and Overcoming Religious Addiction”[13] oferă un chestionar pentru autodiagnosticarea celor afectați de teoadicție:
1. Familia ta s-a plâns că mergi mereu la o adunare a bisericii în loc să petreci timp cu ea?
2. Te simți extrem de vinovat pentru că ai lipsit doar o duminică de la Biserică?
3. Simți că Dumnezeu se uită la ceea ce faci și, dacă nu faci suficient, s-ar putea să se întoarcă împotriva ta sau să refuze să te binecuvânteze?
4. Le spui adesea copiilor tăi ce să facă fără să le explici motivele, deoarece știi că ai dreptate?
5. Simți că nu mai ai timp să te relaxezi din cauza faptului că ești ocupat să slujești în comitete și să frecventezi diverse grupuri bisericești?
6. S-au plâns cunoscuții că folosești atât de multe citate din Biblie în conversația ta, încât le este greu să comunice cu tine?
7. Dăruiești bani unei slujiri pentru că crezi că Dumnezeu te va face bogat dacă dai?
8. Ai fost vreodată implicat relații sexuale cu un pastor în afara căsătoriei?
9. Îți este greu să iei o decizie, chiar și pentru probleme mici, fără să te consulți cu pastorul/preotul?
10. Îți vezi pastorul/preotul ca fiind mai puternic decât alți oameni?
11. Te-a determinat credința ta să duci o viață izolată, simțind că este greu să relaționezi cu familia și cu prietenii ?
12. Ai simțit de-a lungul vieții nevoia presantă de a căuta pastorul/preotul tău pentru remedierea rapidă a unei probleme ?
13. Te simți extrem de vinovat pentru cele mai mici greșeli sau inadecvari?
14. Observi că relația ta cea mai semnificativă se deteriorează din cauza convingerilor tale puternice, în comparație cu cele ale unui „partener mai slab”?
15. Ai vreodată gânduri că Dumnezeu dorește să te distrugi pe tine însuți sau pe alții, pentru a merge să trăiești cu El?
16. Crezi în mod regulat că Dumnezeu comunică cu tine printr-o voce audibilă?
17. Simți că Dumnezeu este supărat pe tine?
18. Crezi că ești încă pedepsit pentru ceva ce ai făcut în copilărie?
19. Simți că dacă muncești puțin mai mult, Dumnezeu te va ierta în sfârșit?
20. Te-a avertizat cineva vreodată că un slujitor religios îți manipulează gândurile și sentimentele?
Pe de altă parte, relația noastră cu Dumnezeu este, fără îndoială, una de tip perihoretic, teandric.Prin urmare, nu putem ieși din această interioritate divină, nu ne putem separa de acest Frate siamez divin.Suntem fiecare dintre noi claustrați în formele acestei interiorități ontologice.Dumnezeu este frate siamez cu toți oamenii, dar totodată separat personal cu fiecare.Ne cară după El.Îl târâm după noi.Mânâncă, se plimbă doarme, se bucură, suferă și plânge împreună cu noi.
Nu ne putem separa de această relație de co-ousialitate, de siamezitate ontologică decât prin sinucidere, însă nu este exclus ca sinuciderea să ne aducă și mai aprpape de El , așa cum de altfel se întâmplă în cazul negării lui, a ateismului și mai ales a nihilismului.
Dar cel mai adesea omul, opac la sursa lui ontologică, alege formele unui fals infinit, vrea să atingă extazul, nu în genunchi, ci “pe burtă și se desfată cu un scâncet în treacăt, numind fericire esența echivocă a absolutului din șira spinării” [14](citeşte mai mult pe https://www.patreon.com/VasileChira).
Lector univ.Dr.Vasile Chira
Facultatea de Teologie “Andrei Șaguna”
Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu
Scriitor, filosof și teolog
[1] „Addiction is a primary, chronic disease of brain reward, motivation, memory and related circuitry. Dysfunction in these circuits leads to characteristic biological, psychological, social andspiritual manifestations. This is reflected in an individual pathologically pursuing reward and/or relief by substance use and other behaviors.”, American Society of Addiction Medicine, 2011, http:// http://www.asam.org/quality-practice/definition-of-addiction, accesat la 7.08.2023.
[2] Georgios Mantzaridis, Morala creștină, Editura Bizantină, Jean Ansaldi, Éthique et Sanctification, Labor et Fides, Genève, 1983, Hristu Andrutsos, Sistem de morală, trad. dr. Ioan Lâncrănjan şi prof. Ermis Mundopoulos, Sibiu, 1947; Teologia morală ortodoxă, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al B.O.R., Bucureşti, 1979, vol I şi II; Ioan Zăgrean, Manual pentru seminariile teologice. Editia a V-a, Editura Renasterea Cluj, 2006.
[3] Mitropolit Hierotheos Vlachos, Psihoterapia ortodoxă. Ştiinţa Sfinţilor Părinţi, Ed. Sophia, 2016; Idem, The Science of Spiritual Medicine: Orthodox Psychotherapy in Action, Birth of the Theotokos Monastery, 2010; Dmitri Avdeev, Când sufletul este bolnav, Ed. Sophia, 2005; Id., Probleme actuale ale psihoterapiei ortodoxe, Ed. Sophia, 2007; Pr. Vasilios Thermos, Om la orizont! Psihologia si psihiatria ortodoxă, Ed. Sophia, 2010; ***, Lupta cu patimile. Metode ascetice şi psihologice, Ed. Sophia, 2015; Sehovtova Larisa, Zenko Iuri, Elemente de psihologie ortodoxă, Ed. Sophia, 2016 etc.
[4] Vezi Jean-Claude Larchet, Terapeutica bolilor spirituale, Ed. Sophia, 2001 ; Nichifor Crainic, Sfinţenia: împlinirea umanului, Editura Trinitas, Iaşi, 1993 ; Savin, Ioan Gh., Mistica și ascetica ortodoxă, Sibiu, 1996; Dumitru Stăniloae, Spiritualitatea ortodoxă. Ascetica și mistica, Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București, 1992; Sorin Cosma, Ascetica, Timișoara, Editura Marineasa, 2003. Spidlik, Tomas, Spiritualitatea Răsăritului creștin. I. Manual sistematic. Traducere și prezentare: diac. Ioan I. Ic jr., Cuvânt înainte: P. Marko I. Rupnik S.J., Editura Deisis, Sibiu, 1997 etc.
[5]Maxim Mărturisitorul, Capete despre dragoste, 2,16, în Filocalia, vol. II, Sibiu, p.57.
[6] Vezi Sebastian Moldovan, Adicţiile şi spiritualitatea ortodoxă. Cu privire la pasivitatea ontologică, Revista Teologică, Sibiu, 98 (2016), nr. 4, p. 126-144.
[7] http://www.medscape.com/viewarticle/748867, accesat la 5 august 2023.
[8] Alsubaie, Modi, Rebecca Abbott, Barnaby Dunn, Chris Dickens, Tina Frieda Keil, William Henley, and Willem Kuyken. 2017. Mechanisms of action in mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) and mindfulness-based stress reduction (MBSR) in people with physical and/or psychological conditions: A systematic review. Clinical Psychology Review 55: 74–91; Bayot, Marie, Nicolas Vermeulen, Anne Kever, and Moira Mikolajczak. 2020. Mindfulness and empathy: Differential effects of explicit and implicit Buddhist Teachings. Mindfulness 11: 5–17; Groves, Paramabandhu. 2014. Buddhist Approaches to Addiction Recovery. Religions 5: 985–1000; Mason-John, Valerie, and Paramabandhu Groves. 2014. Eight-Step Recovery: Using the Buddha’s Teachings to Overcome Addiction. Cambridge: Windhorse Publications; Shonin, Edo, William Van Gordon, and Mark D. Griffiths. 2014. The emerging role of Buddhism in clinical psychology: Toward effective integration. Psychology of Religion and Spirituality 6: 123–37; Shonin, Edo, William Van Gordon, Nirbhay N. Singh, and Mark D. Griffiths. 2015. Mindfulness of emptiness and the emptiness of mindfulness. In Buddhist Foundations of Mindfulness. Edited by Edo Shonin, William Van Gordon and Nirbhay N. Singh. New York: Springer; Van Gordon, William, Edo Shonin, Mark D. Griffiths, and N. N. Singh. 2015b. There is only one mindfulness: Why science and Buddhism need to work together. Mindfulness 6: 49–56; Van Gordon, William, Edo Shonin, and Mark D. Griffiths. 2017a. Buddhist emptiness theory: Implications for psychology. Psychology of Religion and Spirituality 9: 309–18 etc.
[9] Mahavagga,I,6, 19-22.apud H. Oldenberg, Die Religion des Veda, Berlin, 1894, p.128; Emilian Vasilescu, Istoria religiilor, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1975, p.226.
[10] Van Gordon, William, Edo Shonin, Sofiane Diouri, Javier Garcia-Campayo, Yasuhiro Kotera, and Mark D. Griffiths. 2018. Ontological addiction theory: Attachment to me, mine, and I. Journal of Behavioral Addictions 7: 892–96; Shonin, Edo, William Van Gordon, and Mark D. Griffiths. 2016. Ontological Addiction: Classification, etiology, and treatment. Mindfulness 7: 660–71; Van Gordon, William, Edo Shonin, Sofiane Diouri, Javier Garcia-Campayo, Yasuhiro Kotera, and Mark D. Griffiths. 2018. Ontological addiction theory: Attachment to me, mine, and I. Journal of Behavioral Addictions 7: 892–96 etc.
[11] Paul Barrows and William Van Gordon, Ontological Addiction Theory and Mindfulness-Based Approaches in the Context of Addiction Theory and Treatment, Religions 2021,12(8), 586, p.67.https://doi.org/10.3390/rel12080586.
[12] Leo Booth, When God Becomes a Drug: Book 1, Understanding Religious addiction & religious abuse, SCP Limited, 1998; Robert N. Minor, When Religion Is an Addiction, Humanity Works. 2007; by Matthew Linn , Sheila Fabricant Linn , Dennis Linn, Healing Spiritual Abuse and Religious Addiction, Paulist Press, New York,1994 etc.
[13] vezi Stephen Arterburn, Jack Felton ,„Toxic Faith: Understanding and Overcoming Religious Addiction”(Credință toxică: înțelegerea și depășirea dependenței religioase), Thomas Nelson Inc, Nashville, Tennessee, SUA, 1991.
[14] Emil Cioran, Îndreptar pătimaș, Humanitas, București, 1991,p.38.
Domnule profesor, vă felicit că ați publicat acest text. Ar trebui predată în toate facultățile de teologie abordarea pe care o aveți asupra acestei probleme.
În urmă cu câțiva am povestit cu un preot care era aproape de pensie și îmi spunea că cel mai mare regret al său e că nu s-a împărtășit mai des. Adică, a ratat complet mesajul Inițiatorului religiei pentru care a făcut „propagandă” atâția ani, de a pune iubirea față de oameni mai presus de orice ritual și lege. Nu regreta că nu le-a făcut viața mai bună celor din jur, ci faptul că nu a îndeplinit mai des un ritual…