Dragi prieteni cititori,

Scriind un eseu despre geniul componistic, poetic și vocal al țăranului român, am reascultat-o pe maramureșeanca noastră, Casandra-Maria Hauși, cea mai mare, mai abisală voce feminină, din folclorul românesc, de la Maria Tănase încoace.

Rezonanțele mistice din glasul ei, armonicele grave, cosmice, funcționează ca un soi de anamnesis edenic, ne mijlocesc starea de seraficitate, fericirea, condiția angeloformă a primilor oameni, dar și tristețea pierderii harului în urma culpei originare.

Dacă filosoful Emil Cioran spunea despre Bach că este un ”agent al despământenirii”, eu aș spune că muzica acestei artiste ne despământenește cu tot cu pământ, ne proiectează în spațiul primordial cu tot cu lume, cu suferință, însă de la un punct încolo lacrimile, deși izvorăsc din ochii ființei umane, se preling ,curg în broboane de lumină lichidă pe obrajii lui Dumnezeu.

Ascultând-o pe Maria Casandra Hauși îl vezi parcă pe Adam, îmbrăcat cu ițari, arând cu boii în hotarele fostului Paradis, umplute de ciulini și pe Eva venind la el cu mâncare în traistă, vezi cuci și privighetori cântând în pomul din ale cărui fructe, illo tempore, diavolul deghizat în șarpe a luat una și i-a îmbiat, dar și sorii fierbinți reflectați în boabele de rouă ale dimineții spiritului.

Iată de ce m-am hotărât să împărtășesc aceste perle sonore cu voi.

Published in: on mai 30, 2023 at 12:43 pm  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://vasilechira.wordpress.com/2023/05/30/dragi-prieteni-cititori-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 comentariiLasă un comentariu

  1. Drag D-le Profesor, Maestre,

    Va fi fost probabil Dumnezeu care m-a trimis, împleticit și târziu, să vă găsesc, pe d-voastră și blogul domniei tale.
    Aș avea atâtea să (vă) scriu; astăzi însă mă dor prea multe dureri ca să o fac, sper să-mi permiteți cu o altă ocazie.
    Băimărean de oraș, m-am îndrăgostit de inefabilul duhului maramureșan, ascultând în filmul Pintea, irepetabila voce a Anuței Tite. https://www.youtube.com/watch?v=s_Tfubf6szA
    V-am ascultat cu mult, mult drag și pe dumneavoastră, mirându-mă cum n-am știut de d-voastră. Sunt însă, mult prea multe necunoscute în sufletul meu, pe care doar speranța transcendenței le alină, puțin.
    Tot așa n-am știut the Casandra Maria Hauși, o voce unică într-adevăr.
    Atât doar pentru astăzi, sper să nu fi fost prea mult.

    Cu deosebit respect,

    Romulus Câmpan Maramureșanu
    https://www.poezie.ro/index.php/author/0015590/index.html

  2. Vă salut cu stimă, Domnule Romulus Câmpan Maramureșeanu!
    Da, Doamna Casandra Maria Hauși cântă dumnezeiește.Nu am întâlnit-o niciodată, însă mi-aș dori să facem un spectacol de muzică tradițională împreună. Se vede din voce că este o artistă foarte sensibilă. Dânsa scrie și poezie, fiind de altfel fiica unui mare poet băimărean, plecat la „Curțile dorului”.În plus, este instruită muzical. Este absolventă a Liceului de Muzică din Baia Mare și a secției de Canto clasic a Conservatorului din Cluj.
    Vedeți la acest link amănunte biografice:
    https://elitaromaniei.ro/maria-casandra-hausi-vocea-de-elita-a-doinei-romanesti/
    Va felicit pentru Blog, pentru preocupările dumneavoastră din sfera poeziei, filosofiei, teologiei, politicii , științei etc. și vă doresc mult succes în tot ceea ce faceți !
    Rămânem în legătură.
    Cu cele mai bune gânduri,
    Vasile Chira


Lasă un comentariu