De la harisme, la leadershipul charismatic

                         

“Dar avem felurite daruri, după harul ce ni s-a dat. Dacă avem proorocie, să proorocim după măsura credinţei;Dacă avem slujbă, să stăruim în slujbă; dacă unul învaţă, să se sârguiască în învăţătură;Dacă îndeamnă, să fie la îndemnare; dacă împarte altora, să împartă cu firească nevinovăţie; dacă stă în frunte, să fie cu tragere de inimă; dacă miluieşte, să miluiască cu voie bună!”(Romani, 12, 6-8)

  “Carisma nu este un dar, ci un instrument”(Seth Godin)

Curprins:

1.Introducere

2.Introducere în haritologie

3. Fenomenul charismei

4.Este charisma un mit ?

5.Pretinsa demistificare a charismei:Olivia Fox Cabane

 6.Charisma în antichitatea greacă și latină

7.Charismă și harismă

8.Charisma în Vechiul Testament

9.Charisma în  Noul Testament

10. Charisma în Evanghelii

11.Charisma în epistolele pauline

 12.Harismele și darurile Sfântului Duh în literatura patristică

13.Darurile Sfântului Duh în concepția maximiană

14. Fenomenul charismei din perspectivă sociologică și psihologică

15.Profilul omului charismatic

16.Fiziologia charismei

17.Charismă vs. narcisism

18.Taxonomia charismei

 19.Charisma fizică

20.Charisma retorică

21.Charismă și persuasiune

22. Principiile persuasiuniii

 23.Charisma de ocazie

24.Charisma de lungă durată

25.Charisma nativă

 26.Exuberantul charismatic

 27.Introvertitul charismatic

28.Antrenarea  charismei

 29.Charisma  și inteligența

29.Inteligența emoțională

30.Inteligența socială

31.Charisma și  comunicarea nonverbală

31.Charisma  și cultura

32.Charisma și sensibilitatea

33.Conștient și inconștient în exercitarea charismei

34. Charisma și  aspectul fizic

35.Charisma și timbrul vocii

36.Tonalitate, volum și tempo

 37.Momentele logico-psihologice ale  discursului charismatic

38.Poveștile și figurile de stil în mesajul charismatic

39.Contagiunea emoțională

40. Privirea  charismatică

 41.Îmbrăcămintea liderului charismatic

 42.Efectele cromatice

43.Charisma și temperamentul

44.Charisma și tipul caracterologic

 45.Charisma și geniul

46.Charisma și zodiile

47.Scoripioni charismatici

48.Concepția lui Max Weber  despre fenomenul charismei

49.John Antonakis: Charismatic Leadership Tactics (CLT)

50.Charismă și autoritate politică

51.Persuasiunea politică

 52.Lideri  politici charismatici

53.Profesori charismatici

54.Oratori charismatici

 55.Politicieni români  cu profil charismatic

56.Charismă  și manipulare

 57.Charisma și religia

 58.Întemeietori de religie charismatici

 59.Predicatori charismatici

 60.A ucide sau a  te lăsa ucis pentru o idee

61.Charisma feminină

62. Folosirea charismei în scopuri  nobile

63. Avantajele omului charismatic

 64.Charismă și  sexualitate

65.Povara charismei

66. Riscurile charismei

67.Charisma și invidia

 68.Folosirea charismei în scopuri negative

 69.Charisma și psihopatie

70.De ce sunt fascinați oamenii de tirani?

71.Autocratul și vulnerabilitățile ființei umane

72.Arhetipul parental

73.Efectul de turmă(instinctul ovin)

74.Neîncrederea în propriile forțe, teamă, lașitate și  pasivism

75.Lipsa spiritului critic

76.Raportul dintre  charismă și libertate

 Concluzii

1. Introducere

         Considerată un fenomen rar, inefabil,  magic,  mistic, un dat genetic, un  dar de la Dumnezeu etc.,  charisma  constituie o sumă de aptitudini, atitudini comportamentale, calități, trăsături personale   de excepție etc., prin care un om se face plăcut,  celor din jur,  auditoriului, publicului, ceea ce-i  dă posibilitatea  de a  exercita o anume formă de autoritate față de  grup, de a transmite anumite idei,  credințe, de a deveni  în mod natural influencer, mentor, lider.

           Termenul de “charismă” din limbile  moderne  provine din  substantivul grec χάρισμα ( khárisma ), care  se traduce cu  „favoare oferită cuiva în mod gratuit”,  „dar ”, care la rândul lui,  derivă din  χάρις ( charis) „ har”. Cuvântul “charis” este legat  și de  numele  zeiței grației și a frumuseții, Charis,  soția lui Hephaestus.

          Fiind de o frumusețe și o bunătate  ieșite din comun, în mitologia greacă, zeița Charis făcea parte dintre cele trei zeițe(uneori chiar mai multe ) ale  farmecului, frumuseții, creativității și ale bunăvoinței, numite  Χάριτες(Charites). De aici conotațiile  actuale ale cuvântului charismă, respectiv farmecul, magnetismul, misterul persoanelor care au fost înzestrate cu acest dar/har divin. Chiar și în Vechiul Testament  substantivul folosit pentru charisma era “hen” (favoare), iar verbul    “hanan “ însemna (a  face favoare).

            Charites au beneficiat în antichitatea greacă de un cult special.În cinstea lor s-au ridicat temple și  s-a instituit o sărbătoare specială numită Charisia (Χαρίσια), în cadrul căreia adoartorii  dansau dansuri sacre  toată noaptea, iar dimineață, celor  ce  reușeau să rămână treji,  li se oferea în dar câte o prăjitură.

         Pentru Apostolul Pavel, charisma/harisma  nu este altceva decât  o revărsare directă a harului divin asupra  creștinului:

”Darurile sunt felurite, dar acelaşi Duh.

Şi felurite slujiri sunt, dar acelaşi Domn.

Şi lucrările sunt felurite, dar este acelaşi Dumnezeu, care lucrează toate în toţi.Şi fiecăruia se dă arătarea Duhului spre folos.

Că unuia i se dă prin Duhul Sfânt cuvânt de înţelepciune, iar altuia, după acelaşi Duh, cuvântul cunoştinţei.

Şi unuia i se dă întru acelaşi Duh credinţă, iar altuia, darurile vindecărilor, întru acelaşi Duh;

Unuia faceri de minuni, iar altuia proorocie; unuia deosebirea duhurilor, iar altuia feluri de limbi şi altuia tălmăcirea limbilor.

Şi toate acestea le lucrează unul şi acelaşi Duh, împărţind fiecăruia deosebi, după cum voieşte.

Căci precum trupul unul este, şi are mădulare multe, iar toate mădularele trupului, multe fiind, sunt un trup, aşa şi Hristos.

Pentru că într-un Duh ne-am botezat noi toţi, ca să fim un singur trup, fie iudei, fie elini, fie robi, fie liberi, şi toţi la un Duh ne-am adăpat.

Căci şi trupul nu este un mădular, ci multe.

Dacă piciorul ar zice: Fiindcă nu sunt mână nu sunt din trup, pentru aceasta nu este el din trup?

Şi urechea dacă ar zice: Fiindcă nu sunt ochi, nu fac parte din trup, – pentru aceasta nu este ea din trup?

Dacă tot trupul ar fi ochi, unde ar fi auzul? Şi dacă ar fi tot auz, unde ar fi mirosul?

Dar acum Dumnezeu a pus mădularele, pe fiecare din ele, în trup, cum a voit.

Dacă toate ar fi un singur mădular, unde ar fi trupul?

Dar acum sunt multe mădulare, însă un singur trup.

Şi nu poate ochiul să zică mâinii: N-am trebuinţă de tine; sau, iarăşi capul să zică picioarelor: N-am trebuinţă de voi.

Ci cu mult mai mult mădularele trupului, care par a fi mai slabe, sunt mai trebuincioase.

Şi pe cele ale trupului care ni se par că sunt mai de necinste, pe acelea cu mai multă evlavie le îmbrăcăm; şi cele necuviincioase ale noastre au mai multă cuviinţă.

Iar cele cuviincioase ale noastre n-au nevoie de acoperământ. Dar Dumnezeu a întocmit astfel trupul, dând mai multă cinste celui căruia îi lipseşte,

Ca să nu fie dezbinare în trup, ci mădularele să se îngrijească deopotrivă unele de altele.           

Şi dacă un mădular suferă, toate mădularele suferă împreună; şi dacă un mădular este cinstit, toate mădularele se bucură împreună.

Iar voi sunteţi trupul lui Hristos şi mădulare (fiecare) în parte.        

Şi pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învăţători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor.

Oare toţi sunt apostoli? Oare toţi sunt prooroci? Oare toţi învăţători? Oare toţi au putere să săvârşească minuni?

Oare toţi au darurile vindecărilor? Oare toţi vorbesc în limbi? Oare toţi pot să tălmăcească?”

( Epistola întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel, 12, 4-30).

          Dogmatica ceștină face o diferență  între charisme și  „darurile Duhului Sfânt”. Dacă harismele sunt niște daruri excepționale,  pe care Dumnezeu le-a dat  oamenilor, nu în  folosul lor personal, ci al aproapelui, mai ales la începuturile creștinismului, când  era nevoie de  propovăduirea  evangheliei  pentru  popularizarea și extinderea acestei religii(darul glosolaliei, darul cunoașterii, credința   profundă, darul  vindecării, darul  facerii de minuni, darul profeției, darul discernerii între diferite tipuri de spirite, darul diaconiei ( slujirii), darul  de a învăța pe alții,  darul de a conduce unele activități din cadrul Bisericii  etc.), darurile Sfântului Duh se primesc, în special,  prin Taina Mirungerii,  în scopul propriei mântuiri și presupun colaborarea  nemijlocită a omului cu harul dumnezeiesc.

          Bazată pe  un text din profetul Isaia, Biserica  a identificat șapte Daruri ale  Duhului Sfânt: „Și Se va odihni peste El Duhul lui Dumnezeu, duhul înțelepciunii și al înțelegerii, duhul sfatului și al tăriei, duhul cunoștinței și al bunei-credinte. Și-L va umple pe El duhul temerii de Dumnezeu“(Isaia (11, 2-3).

             În  “Of Water & The Spirit. A Liturgical Study of Baptism”( Creswood, St. Vladimir’s Seminary Pres, 1974, p.78), liturgistul rus Alexander Schmemann consideră că formula sacramentală  este la  singular, nu la plural, deci  „darul”, nu „darurile”, ceea  ce înseamnă că prin  taina Mirungerii nu se primește vreun dar particular sau darurile Duhului Sfânt, ci însuși  Duhul Sfânt,  ca dar (δωρεὰ/doorea).

         Fără a intra în  disputele pnevmatologice, haritologice, declanșate de „mișcarea charismatică”, trebuie spus că   punctele  de vedere despre harisme și darurile  Sfântului Duh diferă, nu doar la nivel interconfessional,  între ortodocși și neo-penticostali, ci chiar și și între teologii răsăriteni.

          După o primă teoretizare a charismei   făcută deci de   Apostolul Pavel,  în epistolele sale,  trimise primelor comunități creștine,  în jurul anului 50 d.Hr.,  deși  autorii patristici au vorbit despre harisme și despre Darurile Sfântului Duh, conceptul de carismă a fost reluat, analizat și revalorificat abia în  secolul al XX-lea, de către  sociologul german Max Weber, care a laicizat charisma, asimilând acest dar nativ, suprauman,  cu idea de conducere, de autoritate.           

           Teologii catolici și protestanții, influențați de umanismul renascentist, de    antropocentrismul laic, secular, au restrâns sensul harismei, față de cel  dat de creștinismul primar, punând accentul pe darurile individuale, pe talente, pe abilități etc. 

           După moartea lui Max Weber, în anii 60, se vorbea de  charisma liderilor religioși neoprotestanți din SUA , care  își fascinau adepții prin predicile lor ținute  în săli imense  sau pe stadioane.

           În vremurile noastre,  charisma se referă mai ales la celebrități, lideri de afaceri, leadership etc.și este considerată o calitate specială, dar care  poate fi  educată, dezvoltată pentru optimizarea relațiilor sociale, a  situației financiare etc.

            Psihologii și sociologii  au identificat o serie de trăsături, calități, abilități, emoționale,  intelectuale,  caracterologice, temperamentale și  fizice  : capacitatea de a asculta pe alții,   angajarea activă  în conversație,  interesul pentru problemele interlocutorilor, punerea unor întrebări relevante  și oferirea  de răspunsuri  empatice,  abilități oratorice deosebite, vorbirea  cu autoritate,  menținerea contacului vizual cu  cei cărora li se adresează, articularea  clară a cuvintelor, dicție impecabilă,  ritm  discursiv moderat, raportarea afectivă la public, zâmbet  natural, sincer,  fluctuarea  tonului vocii, recursul la figuri de stil, poziția  dreaptă a corpului, modestia, caracter puternic, încurajarea  auditoriului,  recunoașterea meritelor  celorlalți și elogierea cumpătată a faptelor lor, adaptabilitatea, încrederea, optimismul, energie şi echilibru, inspiraţie, intuiţie,  integritate, curaj,  creativitate, viziune, empatie sensibilitate, controlul stărilor emotive, robustețe psihologică etc.

          Întrebarea  pe care ne-o punem  atunci când vorbim de charismă este legată de caracterul ei nativ sau   dobândit, învățat. Părerile  specialiștilor sunt împărțite. Unii consideră că 50% dintre  ingredientele care compun charisma sunt înnăscute, naturale, iar cealaltă jumătate este dobândită prin învățare.Alții  cred că nu poți deveni o persoană  charismatică, dacă nu te-ai născut  cu acest  dar. Există și  psihologi contemporani cognitiviști și behavioriști  care neagă  caracterul  nativ al charismei considerând că un astfel de profil  poate fi în totalitate   cultivat( A se vedea  bunăoară Erez, A., Misangyi, V. F., Johnson, D. E., LePine, M. A., & Halverson, K. C. (2008). Stirring the hearts of followers: Charismatic leadership as the transferal of affect. Journal of Applied Psychology, 93(3), 602–616. https://doi.org/10.1037/0021-9010.93.3.602 ); Olivia Fox Cabane,Mitul Charismei, Arta și știința de a-ți dezvolata farmecul personal., Editura Curtea Veche, București, 2022).

           Un lucru însă este cert: între liderul charismatic și  adepți, ascultători, supuși  etc. se instituie o  relație de atașament,  similară cu cea dintre părinte și copil.Unii psihologi vorbesc de biologia charismei, de  implicarea  unei neuropetptide, de oxitocină, care face posibilă această “contagiune  emoțională”.

           Fenomenul charismatic implică deci doi actanți, un emițător, respectiv un vorbitor, lider charismatic și un receptor, reprezentat de o altă persoană,  de auditorriu,  sau de un grup social etc.Fără o astfel de  relaționare,  charisma nu este posibilă, deoarece presupune  invariabil alteritatea.  Dar  actul charismei nu se rezumă doar la prezența fizică a  celor doi  actori, ci angajează și  relații psihologice și chiar reacții la nivelul chimismului cerebral. Cercetările au demonstrat că   în prezența unei personalități charismatice, ascultătorii au deja a priori anumite expectanțe inconștiente care se traduc fiziologic în scăderea activității în zonele analitice ale creierului,  experiențe întâlnite de fapt și în  hipnoză, în cadrul căreia vorbim de asemenea de anumite dezactivări frontale, de un soi de  cedare a  funcției executive către  psihologul care îl hipnotizează.

          Prin urmare, oamenii de știință au ajuns la concluzia că creierul uman este  “o mașină de recunoaștere a modelelor”, un calculator care operează diverse predicții: “Percepția noastră este o combinație a așteptărilor noastre anterioare – exprimate sub forma acestor predicții automate – și percepția senzorială reală. Atâta timp cât informațiile senzoriale se potrivesc cu predicțiile, creierul  se află într-o stare de armonie. Când există disonanță, creierul intervine să facă o corecție. Dar când suntem în preajma unor oameni despre care credem că au puteri sau abilități speciale – când am luat o decizie implicită că putem avea încredere în ei – se pare că ne reglăm în mod inconștient gândirea analitică”(Uffe Schjoedt, Hans Stødkilde-Jørgensen, Armin W Geertz, Torben E Lund, Andreas Roepstorff, The power of charisma – perceived charisma inhibits the frontal executive network of believers in intercessory prayer Social Cognitive and Affective Neuroscience, Volume 6, Issue 1, January 2011, Pages 119–127, https://doi.org/10.1093/scan/nsq023) .

            Când  ascultăm  un discurs de pildă, când  luăm pentru prima dată contact cu  o persoană etc., întră  în joc  sistemul intuitiv al creierului, care desi are un ritm de funcționare mai rapid decât sistemul rațional, este totuși  influențat de  factori inconștienți, de experiențe  subiective, iraționalitate  etc.  Pentru a  nu fi manipulați, pentru a  diferenția charisma pozitivă de  charisma folosită în scopuri malefice, ar trebui  să  ne folosim cortexul prefrontal, care are calitatea de a analiza  tendințele înconștiente.

            Orice afirmare în  scena publică a unei personalități  charismatice presupune din start  invidii, animozități, antipatii,  atacuri, dosare pentru vini închipuite, compromisuri, consum nervos. De aceea, mai ales în vremuri de restriște,  majoritatea  oamenilor  alege să se conducă după  vechiul principiu filosofic “Trăiește  mai bine cine se ascunde mai bine” .

           Există și  personae  inconștiente de propria charismă, care nu își acceptă charisma, care nu cred în ea  sau  care refuză  să facă uz de această calitate, după cum există psihologi care încearcă să deconstruiască charisma, să-i   supună  disecției  mecanismele,    să imunizeze oamenii la  magnetismul ei, să descurajeze  studiile de charismologie, cursurile de potențare a charismei.

             Apropos de nonconștientizarea charismei,  voi face imprudența de a mă lua pe mine, în acest articol, drept studiu de caz.Aparent, acest gest de  autoreferențialitate  ar putea fi considerat drept  laudă de sine, acces de megalomanie, nercisism etc.  dacă  cititorul nu ar ști că autorul acestor rânduri face parte dintre cei care,  desi a primit diverse confirmări, nu crede  deplin că  are charisma sau dacă e ispitit uneori  să  accepte acest lucru  are tendința  de a și-o reprima pentru că  din cauza invidiei semenilor, a pierdut de fiecare data când s-a lăsat stăpânit de  acest  dar miraculos, otrăvit, troianic și divin în același timp.

              Venit pe lume într-o familie de țărani săraci, dintr-un sat izolat din Maramures, când eram  elev în clasele primare, dar și înainte de asta,  adunam în jurul meu grupuri de copii la școală sau la joacă și uneori, duminica sau la lucrul câmpului, în pauzele de masă, chiar și adulți cărora le spuneam povești laice, biblice dar și unele inventate de mine.

               In scurta mea carieră de învățător la clasa a IV-a, copii mă ascultau la ore  cu multă atenție și bucurie, în ciuda unor exigențe  pe care uneori le regret, iar  atunci când am fost nevoit să-i părăsesc  fiindcă se apropia  admiterea la Facultatea de Filosofie, i-am văzut pe  toți, cu lacrimi în ochi.

             Trebuie să recunosc că eram oarecum mândru   de  un astfel de feedback din partea celorlalți  pentru prestațiile mele narative sau pedagogice însă nu m-am considerat niciodată  special în această privință, până într-o zi când fiind student în anul III  la Facultatea de la Limbi clasice, a trebuit sa facem practică  pedagogică la liceu.După ora de latină ținută la clasa unui liceu  cu profil filologic, desi emoționat din cauza prezenței   eminentei profesoare, dar și a   inspectoarei de specialitate, cei peste treizeci de elevi, fete și băieți, au izbucnit  în ropote de aplauze care au durat aproape un minut și jumatate.Atunci mi-am dat seama că am ceva diferit, special,  față de colegii mei, de altfel  mult mai buni  decât mine la sintaxa limbii latine și  eline.

          Ulterior  ca professor de filosofie la Faculatea de Teologie, în anii 2000,  am fost aplaudat spontan,  minute în șir la sfârșitul unui curs  de către cei aproape 100 de studenți,lucru care nu s-a mai întâmplat la această instituție  de câteva  decenii, de  pe vremea când preda părintele Milan Șesan, profesorul basarabean cu trei doctorate.

În urmă cu cinsprezece ani, am candidat independent la Camera deputaților. La un moment dat, am ținut într-o sală un discurs de o jumătate de oră, în urma căreia au venit cu mine în campanie aproape 200 de oameni, majoritatea dintre ei tineri, voluntar, fără nici o pretenție financiară. Îmi amintesc ce mi-a spus atunci un coleg profesor de la Universitate: „Vasile, nu înțeleg cum ai reușit să convingi armata asta de oameni să te urmeze în campanie ! Ce le faci, ce le spui ? Eu, săptămâna trecută mi-am cumpărat mobilă și nu am reușit să conving 5 oameni, să mă ajute să o urc la etajul 2, deși am vrut să le plătesc „.

            În anul universitar 2008, am primit distincția de “Profesor Bologna” fiind primul dintre cei 25 de colegi,  preoți și domni  profesori de la  Facultatea de Teologie”Andrei Șaguna” (ulterior, în anul 2014, a  primit această distincție Părintele arhidiacon prof. univ. Dr.Ioan Ică jr., iar în anul 2017, a fost premiat, în cadrul Galei Profesorilor Bologna,  Părintele prof univ.Dr.Constantin Necula) și  printre primii 7 profesori dintre cele peste 650 de  cadre didactice de la Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu, din partea  Alianței Naționale a Organizațiilor Studenților din România – ANSOR, prin proiectul Gala profesorului Bologna.

         După nominalizarea de către propriii studenții de la Facultatea de Teologie “Andrei Șaguna ”  a urmat un  proces complex de evaluare, inspecție neanunțată la cursuri,  din partea unor studenți special pregătiți de ANOSR. E vorba de o organizație națională a studenților care, așa cum se prezintă “își propune să identifice, să promoveze și să premieze adevăratele valori din educație, pe acei profesori („profi tari”) care sunt exemple de bună practică, atât prin cunoștințele teoretice și abilitățile pedagogice pe care le dețin, cât și prin faptul că reușesc să plaseze studenții în centrul actului educațional și să îi inspire”.

         Ei bine, nici acest gest al studenților, nici audiența pe care o făceam  ca realizator de emisiuni culturale TV, la un post local din Sibiu, nici  laudele primite după discursurile pe care le țineam  la simpozioanele, conferințele naționale și internaționale nu m-au făcut să conștientizez pe deplin faptul că aș avea  charismă.  Suspiciunea, bucuria și teama de a avea un astfel de dar  însă a crescut în anul 2018, când am organizat un Simpozion-spectacol cu tema Anotimpurile ființei, la Sala Thalia a Filarmonicii din Sibiu, un fel de one man show , unde am  cântat , dar mai ales am vorbit timp de șase ore. Au fost prezenți peste 400 de  aduditori/spectatori dintre  care,  după trei ore,  la pauză, au  rămas mai  mulț de  jumătate.

          După  căderea cortinei au venit la mine mai mulți auditori să mă felicite, dintre care două persoane m-au pus pe gânduri: un actor pensionar de la Teatrul “Radu Stanca ”  din Sibiu și  un  distins psiholog și om de cultură.Actorul, vizibil obosit,   m-a certat, iar psihologul, vessel, impresionat, entuziasmat,  m-a lăudat nemeritat de mult.

           După ce s-a prezentat( îl cunoșteam oricum de la teatru), actorul mi-a spus așa:”Stimate Domn, nu te cunosc,  dar ceea ce ai făcut dumneata în seara acceasta este un abuz asupra spectatorului. Nu se face așa ceva, Domnule ! E prea mult ! Însă faptul că m-ai făcut pe mine ca actor să stau 6 ore șă îți ascult finalul poveștii, înseamnă că dumneata ai un soi de charismă”. Apoi a adăugat ușor iritat  „Vezi ce faci cu ea !  ”

          Psihologul  m-a îmbrățișat și după ce m-a ținut așa strâns la piept preț  de  câteva secunde mi-a mărturisit următoarele “Dacă  acest regal  ar  mai fi ținut încă  șase ore, aș fi stat fără să mă plictisec.  Vă mulțumesc !” .

            Desi sunt  asociat adesea cu  o astfel de aură charismatică, personal, repet, nu sunt absolut convins că  o am, sau cel puțin nu în mod plenar. Nu știu   exact ce este ea,  care sunt determinismele  ei .

          Charisma este fără îndoială  un fenomen inefabil comparabil cu cel al îndrăgostirii. Oamenii  sunt atrași de persoanele charismaticie, fără să știe foarte precis de ce. De aspectul fizic, de  timbrul  vocal, de cultură, de  sensibilitate,  de bunătate, empatie, profunzime, de sinceritate,  de  caracterul lor puternic, de  spiritul lor de sacrificiu, de puterea  credințelor lor, de  darul elocinței, de forța  discursivă  sau de toate acestea la un loc?

          Dacă ne uităm la conferințele poetului, profesorului și politicianului Ioan Alexandru,  de departe cel mai chatismatic intelectual din Romania  de după Revoluția din decembrie 1989, identificăm într-o mai mare sau mai mică măsură absolut  toate aceste trăsături .

             Dar cum se face că sunt și  oameni charismatici  fără multă școală, fără lecturi, neinstruiți cultural cum e cazul  Părintelui Cleopa, a lui  Gigi Becali sau mai puțin chipeși, cum a fost Churchill  sau fostul  președinte al României Traian Băsescu ?

            Și totuși, dacă ar fi să dau un interviu unui psiholog sau sociolog specialist în  anatomia charismei, în calitate  de   ins  acuzat că  aș fi  fost atins,  mai mult sau mai puțin, de răsfățul și  fulgerele  acestei vijelii cu soare, aș spune că, în ceea  ce  mă privește, cauzele actualizării ei nu sunt date în nici un caz de  aspectul fizic, ci de ultrasensibilitate, de simțul liric, de natura pasională, de sinceritate, de bunătate, de  hiperempatie,  de curaj,  de  o vagă abilitate discursivă, la care se adaugă probabil și alte  elemente care țin de inteligența emoțională, afectivă, spirituală, logică, operativă,  de cultură, profunzime, de spiritul speculativ (în sensul lui filosofic), categorial,  de spiritul metodologic înter-, pluri- și  transdisciplinar,  de un anume enciclopedism,  de  luxurianța  imaginară  etc.     

          În sfârșit, ca unul  care a citit tot ce s-a scris esențial în lume despre  acest fenomen, care a studiat   viețile  tuturor liderilor charismatici,  care a studiat și s-a  autostudiat sunt de părere că charisma nu poate  fi învățată, decât  imitată într-o mică măsură.Fără cele câteva ingrediente, temperamentale, caracterologice, emoționale, afective, intelectuale native, nu există decât pseudo-charismă.Desigur,  poți imita,  într-o oarecare măsură  trăsăturile comportamentale, reacțiile, gesturile unei personae charismatice, fiindcă nu  există o lege care să sancționeze un astfel de   plagiat, însă nu poți obține decât  stări artificiale, forțate, maimuțăreli, cabotinisme, denaturări sesizabile de un ochi atent, inteligent.  

           Aș putea aduce zeci de argumente în favoarea acestei idei. E suficient să ne gândim la faptul că oamenii  simpli, fără cultură, care  desi  nu au avut nici interesul, nici posibilitatea de a învăța  tehnici de comportament charismatic, sunt atinși de aripa acestui har, pentru că s-au născut cu anumite calități pe  baza cărora s-a dezvoltat   un astfel de profil.

            Faptul că la marile Universități occidentale se  țin cursuri  de  leadership, de  învățare a  charismei  etc. e cât se poate de explicabil. Politicile globaliste, consumerismul, multinaționale, spiritul corporatist  etc.  postmodernitatea  în care totul devine marfă, în care totul se vinde, cer astfel de “specializări”, de protezări  ale persoanalității umane. Dacă aruncăm o privire în istorie,  vom  constata că astfel de  oportunisme au   mai existat .E suficient să ne gândim la democrația ateniană, care a făcut să apară acei  filosofi sofiști, acei  “negustori de virtute”,  cum îi numea Platon, pentru faptul că pretindeau bani pentru a mijloci tinerilor cunoaștrerea.

           E adevărat, au  existat  sofiștii geniali precum Gorgias din Leontinoi sau Protagoras din Abdera, dar ei au fost  mari  nu pentru că  au avut la rândul lor profesori  sofiști, ci pentru că s-au  născut  cu aceste daruri, după cum  Aristotel nu a fost genial pentru că a studiat la școala  lui Platon, ci pentru că  mama lui din Stagira l-a născut cu darul speculației filosofice, dezvoltat, antrenat, ulterior de către întemeietorul Academiei.

           Cu siguranță,  Protagoras, Gorgias, Prodicos din Keos, Hippias din Elis, Critias din Atena  sau Thrasimahos din Calcedon  vor fi avut mulți  elevi inteligenți, dar nu s-au ridicat  nici unul dintre ei  la nivelul profesorilor lor și cu atât mai puțin  la  nivelul lui Heraclit, Parmenide, Socrate, Platon sau Aristotel.

            În  cele ce urmează,   oferim o listă cu cei mai  charismatici oameni politici, Întemeietori de religii, sfinți, mistici, preoți, teologi, pastori, predicatori,  filosofi, scriitori, oratori, oameni de știință, avocați, actori, cântăreți și sportivi, din toate timpurile.

          Oameni politici charismatici: Alexandru Macedon, Iulius Cazar, Ioana d’Arc, Napoleon Bonaparte, Winston Churchill, George Washington, Franklin Delano Roosevelt, John Fitzgerald Kennedy, Mahatma Gandhi, Giuseppe Garibaldi, Corneliu Zelea Codreanu,  Nelson Mandela,   Generalul  Charles  de Gaulle,  Fidel Castro,  Ronald Reagen,  Nicolae Iorga, Nicolae Titulescu, Tache Ionescu, mai numit și Tăchiță Gură de Aur, Corneliu Coposu, Barack Obama,  Donald Trump, Corneliu Vadim Tudor, Traian Băsescu,  George Simion,  Avram Fițiu, Claudiu Târziu,  Sorin Lavric, Diana Șoșoacă.  La ultimii cinci oameni politici, vorbim evident  de tipuri  de  charisme și harisme  total diferite.  Dar despre nuanțele  și profilurile charismatice ale  liderilor politici naționaliști,  voi scrie  în curând  un   articol special.

          După cum ați putut  constata deja, nu i-am inclus aici pe Joe Biden, Vladimir Putin și pe Xi Jinping, pe  liderii politici implicați în actualele jocuri geopolitice cărora nu putem să le negăm anumite trăsături charismatice, chiar dacă ele țin de un anume sentiment de compătimire pentru  diverse afecțiuni, traume familiale sau de   respect pentru  senectute,  în ce îl privește  pe primul,    sau  de teamă, curaj, în ce-i privește pe ultimii doi. De altfel, gradul charismatic, felul  charismei, pozitivă sau negativă al  celor trei președinți  din fruntea celor trei mari puteri, spre care privește astăzi  cu emoție întreaga planetă, sunt în curs de evaluare . Cu alte cuvinte, cei trei sunt  într-o stare de nedeterminare istorică,  sunt, în mentalul colectiv,  într-o stare  indecisă, intermediară, într-un  soi de purgatoriu, istoric, politic, deci între rai și iad, pentru că, necunoscând mutările pe care le vor face pe tabla de șah a geopoliticii, nu putem anticipa  consecințele  respectivelor acțiuni.

            Întemeietori de religii charismatii: Moise, Confucius, Lao Zi,  Zoroastru, Gautama Siddartha( Budha),  Apollonius  din  Tyana,  Iisus din Nazareth, Mahomed.

          Sfinți, mistici, preoți, teologi, pastori  și predicatori  charismatici: Apostolul Pavel, Ioan Gură de Aur, Vasile Cel Mare,  John  Wesley, Rasputin,  Papa Ioan Paul al II-lea, Părintele Ilie Cleopa, Părintele Constantin Galeriu, Bartolomeu Anania, Billy Graham, Bill Johnson,  Benny Hinn, Kerney Thomas, Charles Manson, Iosif Țon, Tony Campolo, Joel Osteen, Maica Tereza etc.

           Filosofi și scriitori charismatici: Socrate,  Platon,  Epicur, Augustin, François Villon, Pico della Mirandola,  Hegel, Eminescu, Hemingway, Nae Ionescu, Mircea Vulcănescu, Petre  Țuțea,  Nichita Stănescu, Ioan Alexandru,

           Oratori charismatici: Demostene,  Cicero, Quintilian.

           Oameni de știință charismatici,  Hypatia, Michael Faraday, Einstein, Nikola Tesla,  Solomon Marcus, Stephen  Hawking,  Richard Phillips Feynman,  Umberto Eco etc.

           Avocați charismatici: Istrate Micescu, Barbu Ștefănescu Delavrancea,  Tache Ionescu etc.  

            Actori  charismatici: Anthony Quinn, Alain Delon, Anthony Hopkins, Robert De Niro, Rock Hudson,  Alfredo James Pacino, Charles Chaplin, Elizabeth Taylor, Amza Pellea, Greta Garbo, Florin Piersic,  Sophia Loren, Dan Puric, Leonardo DiCaprio, Angelina Jolie, Antonio Banderas, Gyuri Pascu, Mugur Mihăiescu, Radu Pietreanu etc.

            Cântăreți   charismatici: Elvis Presley, Jimi Hendrix , Jim Morrison, Maria Tănase, Freddie Mercury, Albano Carrisi, Tom Jones,  Luciano Pavaroti, Placido Domingo, Andrea Bocelli etc.

            Sportivi charismatici: Edson Arantes do Nascimento (Pelé), Muhammad Ali(Cassius Marcellus Clay, Jr ), Joseph William „Joe“ Frazier, Ilie Năstase etc.

            Au existat  și oameni inteligenți, culți,  savanți, filosofi, scriitori  care  erau geniali în scris, dar care nu   străluceau atunci când  vorbeau,  nu aveau charismă, cum a fost de pildă Immanuel Kant,  Schopenhauer, Lucian Blaga, Emil Cioran,  Dumitru Stăniloae etc.

           A avea charisma nu este neaparat o fericire.Oamenii  identifică  indivizii cu charismă și îi împing în  față.  Adesea  persoanele charismatice   devin incomode,  sunt urmărite, monitorizate, persecutate, mai ales dacă devin lideri. Sunt private de libertate și uneori  eliminate fizic.Istoria a consemnat multe  astfel de destine:  Socrate, Spartacus, fratii Tiberius si Caius Gracchus,  Iulius Caesar,  Iisus din Nazaret, Johan de Witt, Maximilien de Robespierre Corneliu Zelea-Codreanu, Martin Luther King jr., John Fitzgerald Kennedy, Che Guevara etc

          Au fost și persoane care și-au folosit charisma într-un  mod negativ, unii dintre ei fiind vinovați de moartea a sute, mii, milioane și chiar a  zeci de milioane de oameni:  Hitler,  Lenin, Stalin, Benito Mussolini, Mao Zedong, Pol Pot, Saddam Hussein, Gaddafi etc.

          În concluzie, charisma este  deopotrivă binecuvântare și povară.Ea te poate  consacra, înălța, eterniza, dar,  așa cum am mai subliniat,  te poate și pierde atât pe tine cât și pe cei cărora  le livrezi o ideologie politică, religioasă etc.Din acest punct de vedere,  nu putem decât să fim de acord cu afirmația  scriitorului și speaker-ului  umanist american, Bart Campolo, fiul celebrului pastor Tony Campolo :”carisma este ca focul. Îl poți folosi pentru a-ți încălzi casa sau îl poți folosi pentru a o  arde .” (citeşte mai mult pe https://www.patreon.com/VasileChira).

              Lector univ.Dr.Vasile Chira

      Facultatea de Teologie “Andrei Șaguna”

      Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu

               Scriitor, filosof și teolog

The URI to TrackBack this entry is: https://vasilechira.wordpress.com/2023/04/01/de-la-harisme-la-leadershipul-charismatic/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un comentariu