Fenomenologia și metafizica abuliei

          “Velle non discitur”/“a vrea nu se învață”(Seneca).

            “Doamne…nu mi-e frică de suferință, nu mi-e frică de nimic, decât doar de voința mea proprie, ia-o de la mine, eu aleg voința ta, definitiv !”(Maica Tereza).

            “Geniul este, prin esenţa lui, un singuratic. Oamenii geniali sunt prea puţini la număr ca să-şi găsească cu uşurinţă un egal şi prea diferiţi de ceilalţi ca să le poată deveni tovarăşi. Căci, majoritatea oamenilor sunt călăuziţi de voinţă, în timp ce la genii predomină cunoaşterea”(Schopenhauer).

            “Rezistențe mari și piedici mari se opun în lumea asta numai unei voințe mari”(Lucian Blaga).

            “Disperarea îmi vine aproape exclusiv de la abulia mea, aflată în contradicţie cu o exigenţă morală ascunsă în mine”(Emil Cioran).

 Cuprins:

1.Introducere

2.Voința ca funcție psihică

3.Teoriile afective și intelectualiste ale voinței

4.Etapele actului voluntar

 a)Conceperea/Fixarea obiectivului

b)Deliberarea

c)Decizia

d)Execuția

5.Sensul ființei

6.Nonsensul ființei

7.“A fi” și “a  ști”

8. “A fi” și “a vrea”

9.“A fi” și  “a nu vrea să fii”

10.“A nu fi” și “a vrea să fii”

11.Libertate și necesitate

12. A face ce vrei, dar a nu putea să vrei ceea ce vrei

 13.Despre liberul-arbitru

14.Despre neliberul(captivul) arbitru

15.Despre arbitrul demonic

 16.Raportul dintre libertate și  misiunea îngerului păzitor

17. Raportul dintre libertate și  prestația demonului păzitor

18. Voința și libertatea   în  filosofia antică

19.Voința și libertatea  în patristica răsăriteană

20.Voința și libertatea   în filosofia scolastică

21.Voința și libertatea în  filosofia modernă

22. Voință și libertate în filosofia contemporană

23.Voința ca “lucru în sine” la Scopenhauer

24.Voința ca principiu metafizic irrational

25.Nietzsche și voința de putere

 26.Absurdul vieții

 27.Voința și orizontul thanatic

 28.Curajul de a trăi

29.Voința și ignoranța

 30.Voința și inteligența

31.Voința și cultura

32.Voință și nevoință

 33.Voința pozitivă

34.Voința negativă

35.Voința și temperamentul

36.Voința și omul de excepție(Geniul )

 37.Manipularea voinței

38.Manipularea  politică

 39.Manipularea sensului ființei

 40.Manpularea religioasă

41.Manipularea  etică

42.Manipularea axiologică

43.Manipularea emoțională

44. Manipularea sexuală

45. Manipularea educațională

46.Manipularea în lumea animală

47.Defectele voinței(Paul Foulquié, La Volonté, PUF, Paris,1968)

48.Defecte care derivă din excesul de inhibiție

49.Defecte care derivă din deficitul de inhibiție

50.Defecte care derivă din excesul de inpulsiuni

51.Defecte care derivă din  deficitul de impulsiuni

52.Pesimsmul

53. Scepticismul

54.Propensiunea nihilistă

55.Dubitația

56.Spiritul dilemmatic

57.Spleenul

58.Akedia

 59.Abulia

 60.Tipuri de abulie(Pierre  Janet)

a)abulia motorie

b)abulia intelectuală

c)abulia consituțională

d)abulii sistematizate

61.Abulia metafizicogenă(Vasile Chira, 2023)

62.Hypobulia

63.Hiperbulia

64.Parabulia

 65.Procrastinația

66. Dezavantajele și beneficiile procrastinării

 67.Opoziționismul

68. Voința și sensibilitatea

 69.Este voința limitată sau  este infinită ?

70. Teoria lui Roy Baumeister

71. De ce inteligența și cultura  slăbesc  mecanismele volitive,  motivaționale și adaptative ?

72.Epuizarea ego-ului prin excesul de luciditate

73. Cauzele ontologice ale abuliei

74.Paralizia metafizică

75.Spleenul meteorologic(Michel Lejoyeux)

76.Terapia  afecțiunilor volitive

77.Educarea voinței

78.Concluzii

    1. Introducere

         Ca mecanism de autoreglare a comportamentului, ca funcție psihică prin care ființa umană își  folosește capacitățile  psihice și fizice   pentru realizarea unor scopuri  precise, voința a  făcut obiectul unor  meditații din partea  filosofilor   încă din antichitate. Teoriile despre libertatea voinței  au oscilat  între   determinism( Democrit, Seneca, David Hume, Thomas Hobbes, Kant, Spinoza, Vasile Conta etc.) și liberul arbitru (Vasile  Cel Mare, Maxim Mărturisitorul etc.).

         Fidel până la un anumit punct filosofiei kantiene, Schopenhauer va identifica “lucrul în sine” cu Voința.De la  piatră, la plantă și la om, totul este animat de “voința de a exista” care se manifestă la nivel anorganic ca “forță”, iar la nivel organic ca “ instinct”.Nu este vorba desigur la Schopenhauer de   voința ca proces psihic, de  ceea ce înțeleg psihologii și teologii prin voință, ci de o entitate metafizică,  de o forță irațională, oarbă, care înlănțuie spiritul, și care anulează libertatea umană,  deoarece, în viziunea   filosofului pesimist, gândirea este  subordonată voinței[1].

         Plecând de la afirmația  filosofului stoic Seneca: “velle non discitur” (“a vrea nu se învață”, ” nu poți învăța să vrei” ), Schopenhauer va spune: „Der Mensch kann zwar tun, was er will. Er kann aber nicht wollen, was er will”( „Omul poate face ceea ce vrea, dar nu poate vrea ceea ce vrea”). Prin urmare, omul are o natură internă  neschimbabilă, o voință originară. De  acolo, din acel spațiu îi vin ideile pe care desigur le pune în faptă, le execută liber, însă nu își poate induce vrerea, nu poate  determina  ceea  ce îi apare ca impuls volitional.

         Unul dintre defectele majore ale voinței este abulia, cuvânt derivat de la  gecescul βουλή(„voință”), care constă în  incapacitatea de a acționa fizic și intelectual .

        Am decis să scriu despre acest subiect, deoarece, manualele  de patologie psihiatrică, dar și de psihologie  teoretică și clinică consideră că o astfel de stare de apatie este cauzată  în general  de  anumite boli psihice :tumori, leziuni cranio-cerebrale, dobândite în urma unor  traume, cancer, infecții( în zona ganglionul bazal, a  lobiilor frontali, a girusului curbat, a  nucleului caudat, globul palid), meningita și encefalita,  boala Alzheimer, demența fronto-temporală, boala Huntington, demența cu corpi Lewy, boala Parkinson, schizofrenie, Accident vascular cerebral, hemoragii interne, afectări  cerebrale  cauzate de expunerea la  compuși toxici, abuzul de  medicamente psihoactive cum ar fi de pildă  canabinoizi, dezechilibre hormonale,  întreruperea secreției  de dopamine etc.

          Trebuie  spus însă că există și persoane care se confruntă  cu  episode  de  abulie, fără să aibă  în antecedent astfel de traume  cerebrale, afecțiuni  psihice, vasculare etc.  Traumele emoționale din copilărie, insuccesele părinților,  doliul după pierderea unei persoane dragi, doliul  de  separare, divorțul,  ultrasensibilitatea, hiperluciditatea,     hiperinteligența,  anvergura culturală, tipul de temperament melancholic, natura poetică, sensibilitatea metafizică, angajamentul cognitiv etc. pot da astfel de  simptome pasagere sau cronice, în afara  acelor leziuni descrise de psihologi. Există prin urmare și etiologii  de natură afectivă, psihogenă, psiho-socială, cognitivă, melancolicogenă, ontogenă, metafizicogenă.

         Ca profesor, cu o experiență de peste 30 de ani în învățământul, primar, gimnazial, liceal și universitar, ca diriginte, mentor, îndrumător de an și tutore pentru sute,  mii de elevi  și studenți, ca om care s-a învârtit  o bună parte din viață în mediile scriitoricești, filosofice, artistice, științifice, am întâlnit astfel de  situații.   E adevărat,  aceste cazuri atipice de abulie  sunt mai puțin decelabile, pentru că sunt rare și în plus “pacienții”, cel mai adesea, tineri hipersensibili, scriitori, filosofi, artiști, oameni de știință, savanți, creatori geniali, nu apelează la    serviciile medicale de psihiatrie, la cabinetele de psihologie, devreme ce nu suferă de respectivele boli psihice care acompaniază  sindromul apato-abulic.De altfel, teoria mea poate fi  confirmată sau infirmată prin apelul la noile tehnici neuroimagistice: CT, RMN, Spectroscopie, Tractografie, Angiografia RMN etc.

        Ceea ce vreau să sugerez psihologilor și psihiatrilor este că există nu doar cauze psihice, traumatice, vasculare etc, care determină  abulia, după cum  există și categorii diverse  de pacienții cu sindrom apato-abulic. Adică nu putem compara un filosof budist, care  se abține  de la  orice dorință pentru  a evita suferința ulterioară, un anahoret stoic, un sceptic, un nihilist, care  încearcă să suspende orice judecată, care ajunge la ataraxie sau   un  călugăr creștin care  se izolează pentru a -și găsi liniștea și mântuirea, cu  un pacient afectat de schizofrenie,  de Alzheimer  sau de  o altă formă de psihopatie sau demență.

           Psihiatria și psihologia ignoră și ratează terapeutic “bolile”, metehnele filosofilor, scriitorilor, artiștilor și ale  savanților.Dacă l-am fi dus de pildă pe Diogene Cinicul, pe Gorgias, pe Pyrrhon din Elis,  pe Sextus Empiricus, pe Budha, pe Nagarjuna, pe Schopenhauer, pe Dostoievski,  pe Eminescu, pe Tesla, pe  Van Gogh sau  pe Cioran la psihiatru,  omanirea  ar fi  fost văduvită de unele dintre cele mai mari  opere  filosofice, poetice, artistice sau științifice.  

       Abulia poate fi și un efect al  epuizării.Excesul de orice fel, intelectual, fizic, cognitiv, sexual etc.  are repercusiuni atât la nivel psihic, cât și somatic.Tocmai din acest motiv  înțelepții, autorii patristici etc.  îndeamnă  la moderație,  folosind  expresia lui  Horațiu  din “Ode” (II, 10, 5) :  “aurea mediocritas”(“aurita cale de mijloc”) . Pe de altă parte, pe omul de excepție, pe creator, un astfel de echilibru l-ar transforma în  ins de turmă, în simplu gospodar, dacă ne gândim că tot ce este mare, profund, pe lumea aceasta,  de la literatură, la filosofie și de la artă la știință și la  religie,  s-a născut  din necumpătare. De altfel istoria fie ea politică, militară, culturală etc. nu-i reține decât pe cei care se pun de-a curmezișul ei, pe cei ce  sfidează, regulile, canoanele, convențiile sociale, etice sau estetice. De la Alexandru Cel Mare, la  Vlad Țepeș, de la  Buda la Iisus din Nazaret, de la  Maria Egipteanca, la Serafim de Sarov, de la Diogene din Sinope, la  Immanuel Kant, de la François Villon, la Eminescu, de la Baudelaire, la Urmuz sau Tzara cu toții au fost, într-un fel sau altul, apostoli ai excesului.

         Luciditatea, hiperinteligența, ultrasensibilitatea  paralizează  elanul vital.Deceistica, qvidistica, lacebunita,  duse la infinit, ocultează  rațiunea.Avem de-a face în acest caz   cu o “viclenie a rațiunii” cum ar fi spus Hegel.La un moment dat, din motive defensive, protecționoiste , rațiunea colapsează.Pentru a proteja stima de sine a  creatorilor, rațiunea se autonomizează, devine o entitate diferită de ființa umană, își crează un univers iluzoriu,  ducând oamenii de excepție,  supradotați creativ, la anomie, la nebunie, la nihilism, la dezagregare psihică.

          Pe de altă parte, clacând  geniile, oamenii  inteligenți, sensibili, culți,  este avantajată  specia, este favorizat marșul ei orb, pentru că  în acest fel se transmit genele celor mai  proști, mai puternici fizic, nu mental,  se prezervă genele celor mai cruzi,  violenți, insensibili.

         În mod paradoxal, avem  simultan  în acest reglaj al naturii  un darwinism  biologic, social, dar și unul noetic.Cei  mai puternici fizic, mai  insensibili și mai puțin inteligenți,   supraviețuiesc în ordinea cărnii, ca  mamifere bipede  neîntrebătoare, reușesc să își transmită genele, în timp ce   geniile își   perpetuează nucleotidele minții, cromozomii spiritului.

        Tabloul simptomatic al Abuliei  este unul polimorf, incluzând deci modificări de  natură psihică, emoțională, comportamentală, fiziologică, comunicațională etc.:  scăderea motivației, indiferența emoțională, apatie, episode de letargie, diminuarea atenției, ideație dezorganizată, indiferența pentru vechile  hobby-uri, burnout emoțional, scăderea empatiei față de cei apropiați, alterarea relațiilor familiale, dificultate în a lua decizii, dezinteres pentru conversații și întâlniri  cu foștii prieteni, izolare socială, dificulatăți în exprimarea gândurilor,   oferirea de răspunsuri laconice, chiar monosilabice la întrebările celor din jur, neglijarea igieniei corpoale și a ținutei vestimentare, gesturi obsesive,  examinarea insistentă a mâinilor,  dezinteres față de muncă, tulburări de memorie, insomnie,  stupoare catatonică, akinezie, fatigabilitate etc.

         Desigur, aceste simptome nu apar toate deodată și nici instantaneu. Gravitatea lor creșpte treptat, până când se ajunge la forme foarte grave. În literatura de specialitate se citează cazurile unor pacienți care stăteau zile întregi în pat, refuzând să se ridice chiar și pentru a se hrăni.

        Sindromul apato-abulic  afectează   mai frecvent tinerii în perioada  pubertății, respectiv 13-15 ani, însă poate   apărea la orice vârstă, inclusiv la bătrânețe.

       Diagnosticul  diferențial se face cu depresia, demența și  eventual  afazia.

        Tratamentul  sindromului apato-abulic include, pe lângă   ședințele de psihoterapie  terapia cognitiv-comportamentală, terapii de grup, metode non-verbale, terapii  familiale,  informarea familiei pacientului cu privire la simptomele bolii, insuflarea interesului  pentru jocurile sportive, pentru activități  creative, pentru excursii, drumeții, pentru implicare socială, voluntariat etc. și  terapii chimice cu medicamente din clasa antidepresivelor,   antipsihoticelor precum bromocriptine, frenolon, triftazina, penfluridol, sulpirid, Solian (pentru receptorii dopaminei) etc.

       Ca terapii alternative se recomandă fototerapia, înnotul terapeutic,  exerciții de  yoga,  băile termale,  dieta vegetariană, ceai  de sunătoare, ceai din  frunze și rădăcini  de angelică, ginseng, flori de mușețel etc.Trebuie insă verificat dacă  ceaiurile din plante nu interacționează cu anumite medicații alopate.

        Starea abulică nu trebuie confundată cu fluctuațiile emoționale, afective, inerente   omului postmodern, cu reacțiile temporare la stresului cotidian, cu stările depresive,  cu  astenia, cu lenea. Vorbim de  disfuncție volitivă, de abulie în condițiile în care  astfel de  simptome persistă  luni sau chiar ani. Nediagnosticată, netratată, în fază avansată, cronică, abulia poate  duce la  complicații grave, la degradare  psihică și psihică, inclusiv  la  tentații suicidare(citeşte mai mult pe https://www.patreon.com/VasileChira).

              Lector univ.Dr.Vasile Chira

       Facultatea de Teologie “Andrei Șaguna”

      Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu

               Scriitor, filosof și teolog


[1] Vezi Vasile Chira, Lecții de filosofie, Editura Universității “Lucian Blaga”  din Sibiu, 2012, p.200-206.

The URI to TrackBack this entry is: https://vasilechira.wordpress.com/2023/09/24/fenomenologia-si-metafizica-abuliei/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un comentariu