Recenzie la romanul Orologiul de Vasile Chira


      Turnul catedralei din Leidenstadt „nu are capăt” fiind plasat acolo de la începutul lumii. Constructorul orologiului, Abraham Gottfried este însuşi Dumnezeu. Orologiul  din Leidenstadt nu  este un simplu ceas care măsoară timpul, ci mai degrabă  face cu putinţă chiar fenomenul temporalităţii. Astfel stând lucrurile e de la sine înţeles de ce defectarea lui duce la îmbolnăvirea timpului: cronopatia.

Condiţia lamentabilă a orologiului după culpa originară a locuitorilor din Leidenstadt îl determină pe Ceasornicar să se îndoiască de  propriul efort creator: ,, In acel moment îl cuprinse un infinit regret pentru faptul de-al fi construit”. Avem aici, în mod paradoxal un Dumnezeu chinuit de regretul de-a fi făcut lumea.

Daca Orologiul din Leidenstadt(oraşul suferinţei, în limba germană) face posibil timpul, atunci lumea nu poate exista decât prin el. Cred că aşa se explică unul din capitolele romanului în care autorul se lansează în descrierea a două tipuri de cosmologie: una empirică şi alta inteligibilă.

Dereglarea orologiului este atât de gravă încât Abraham Gottfried nu o poate remedia decât cu ajutorul fiului său, Emmanuel Gottfried. ,, Se priviră în ochi şi inteleseseră amândoi că sosise vremea să regleze orologiul. Abraham Gottfried se duse îndărătul ceasului şi puse umărul sub axul central, iar fiul, la celălalt capăt, îl prinse cu ambele mâini şi încercă să-l centreze, rectificând deviaţia axului”.

În Procesul lui Kafka, o justiţie absurdă  duce la  victime  nevinovate în rândul celor judecaţi, pe când, în romanul lui Vasile Chira, un orologiu conceput greşit duce la suferinţa întregii omeniri şi chiar la suferinţa lui Dumnezeu care în cele din urmă acceptă sacrificiul propriului său fiu pentru a face posibilă repararea ceasului bolnav.

Situat la răscrucea dintre literatură, metafizică, teologie şi ştiinţă romanul Orologiul nu este numai spaţiul unor suferinţe inimaginabile, ci şi un pretext pentru unele dintre cele mai suple şi curajoase  speculaţii filosofice din istoria universală a romanului.

                                                                                                                                                                                                    Carol Neustädter

                                                                                                                                            Doctor în filosofie al Universităţii din Viena

Published in: on Octombrie 6, 2011 at 3:50 pm  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://vasilechira.wordpress.com/2011/10/06/recenzie-la-romanul-orologiul-de-vasile-chira-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: